Största snackisen inför bilmässan

2014-01-13 10:41  
Ford F-150 i 2015 års tappning har blivit 350 kg lättare än tidigare modell. Foto: Ford

Nu har den visats offentligt, bilen som blev Detroitmässans stora snackis redan innan mässportarna öppnats.

Fords lätta lastbil F-150 har nu presenterats som en av de första nyheterna på bilmässan i Detroit. Modellen firar visserligen 40-årsjubileum, och har naturligtvis modifierats under årens lopp, men förväntningarna på den modell som Ford lovat visa på årets mässa har varit stora.

F-150 är nämligen den mest sålda bilen över huvud taget på den amerikanska bilmarknaden, och har varit så i många år. Årsproduktionen ligger runt tre kvarts miljon bilar, och bilen är den lönsammaste i Fords utbud. Vinsten uppskattas till 10000 dollar per fordon.

Det omåttligt stora intresset för lätta lastbilar är ett speciellt amerikanskt fenomen, och analytiker talar ofta om publikens dröm om att fortfarande färdas över Vilda Västern. Denna succé har man genom åren modifierat med mycket varsam hand.

Därför väckte det uppseende när Ford förra året gjorde klart att 2015 års modell av F-150 skulle byggas med stora inslag av aluminium för att minska vikt och bränsleförbrukning, och att åtminstone ett motoralternativ skulle fokusera på att spara bränsle. Känsliga ingredienser när man riktar sig mot en kundkrets som inte i första hand väljer bil av miljöskäl.

Genom att välja aluminium i en stor del av bilen har Ford tvingats sluta det näst största aluminiumkontraktet i USA (bara militärbeställningar är större). Eftersom aluminium är dyrare än stål är frågan hur mycket Ford kan höja priset för att kompensera kostnadsökningen.

Blir nya F-150 en succé har Ford ett stort försprång gentemot konkurrenterna GM och Chrysler. Floppar bilen har Ford dragit på sig en dyr produktion.

Nya Ford F-150 har tack vare användning av aluminium och höghållfast stål lättats 350 kg jämfört med den tidigare modellen. Bland de fyra motoralternativen finns en turbomatad V6a i Eco Boostserien som ska kunna minska bränsleförbrukningen rejält, även om Ford ännu inte har angett några prestanda.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt