Staten kan stödja <br></br>Saabs och Volvos nya ägare

2008-12-03 09:12  

Regeringen är inte villig att gå in som ägare i Saab och Volvo. - Det finns många andra sätt att underlätta för bilindustrin, säger Hans G Pettersson, kansliråd på näringsdepartementet.

- Pågår det en diskussion om försäljningar eller liknande så kanske vi kan ge ett råd eller medverka på något sätt i och med att det är så stora system som berörs, säger Hans G Pettersson, kansliråd på näringsdepartementet till Ny teknik.

Han påpekar att staten har många andra sätt att underlätta för bilindustrin än att ge miljardstöd eller gå in som ägare.

På näringsdepartementet följer man noga utvecklingen och de diskussioner som förs kring nya ägare till Volvo Personvagnar och Saab.

– Vi har sedan en lång tid tillbaka en fortlöpande dialog med fordonsindustrin i Sverige och USA och är angelägna om att informera oss kring vad som händer, säger Hans G Pettersson, regeringens spindel i nätet i fråga om kontakterna med bilindustrin.

– Det kan ju hända att vi har några kontakter i det landet eller med de ägarna i något annat sammanhang, exempelvis om det är en stor koncern eller liknande, som gör att vi kan hjälpa till, säger Hans G Pettersson.

Staten har ju inte bara möjligheten att pumpa in miljarder i blödande bolag, påpekar han.

– Vi försöker använda oss av andra regelsystemen eller bara föra diskussioner och det kan vara väl så viktigt i detta sammanhang, säger Hans G Pettersson.

Samtidigt höjs allt fler röster för att staten ska gå in som ägare i Volvo, som Ford nu avviserat att man vill sälja.

Först ut var rektorn för Handelshögskolan i Göteborg, professor Rolf Wolff.

Sedan öppnade socialdemokraternas ledare Mona Sahlin för ett tillfälligt statligt ägande i en intervju i Dagens Eko.

Även IF Metalls ordförande Stefan Löfven tycker att staten, under en kort tid i alla fall, kan äga Volvo personvagnar och Saab Automobile.

Socialdemokraternas ekonomisk-politiske talesman Thomas Östros föreslår att AP-fonderna går in med nytt kapital.

Men näringsminister Maud Olofsson ser inte statligt ägande som en lösning på bilkrisen.

–Det finns inget som säger att svenska staten skulle vara bättre på att driva företagen vidare, säger hon till Svenska Dagbladet.

Vid sidan av att eventuellt bistå nya ägare med råd, forskningsstöd eller andra åtgärder, skulle regeringen, med bankernas hjälp, kunna underlätta för bilhandlare och privata bilköpare att ta lån.

–Bilindustrins kris är i mångt och mycket en kreditkris som drabbar bilindustrin i flera led, säger Hans G Pettersson.

Nya miljöbils-premier är ett annat sätt att få fart på bilförsäljningen som diskuteras i regeringskretsar, men som kan ta tid att få till stånd av partipolitiska skäl.

Enligt en undersökning som Sveriges ingenjörer gjort bland 1 000 svenskar tycker nästan sju av tio att staten ska gå in som tillfällig ägare om inte ägarna i USA kan rädda Volvos framtid

Volvo och Saab har 21 565 anställda i Sverige

Fordägda Volvo PV hade vid årsskiftet 2007-2008 cirka 25 000 anställda i världen, varav 17 616 i Sverige Under hösten har ett varsel lagts som omfattar 3 900 personer, varav 300 sagts upp.

GM-ägda Saab Automobile har för närvarande 3 949 anställda i Sverige i dag. Och 40 personer på Saab Deutschland i Rüsselheim. Inga varsel har lagts.

Mer om: GM Fordonskrisen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt