Självkörande teknik ska rädda vätgasmodellen från utplåning

2018-02-06 10:23  
Foto: Hyundai

Nu har Hyundai genomfört motorvägstester med den första självkörande bränslecellsbilen i världen. Tillverkaren hoppas sälja 10 000 exemplar år 2020 – men elbilarnas stärkta ställning utgör ett hot mot vätgasen.

För fem år sedan blev Hyundai först i världen med att serietillverka en bränslecellsbil för den kommersiella marknaden. Nu hävdar företaget att man även är först i världen med att presentera en autonom version av fordonstypen, som är självkörande på nivå 4.

Inför lanseringen av den nya bilen i Sydkorea nästa månad sa Hyundai att man hoppas sälja 10 000 bränslecellsmodeller till år 2022 – med eller utan den autonoma teknologin. Tillverkarens vätgasbil har en räckvidd på drygt 60 mil, och att tanka den tar bara fem minuter.

Läs mer: Därför kommer alla självkörande bilar vara vita

Men i takt med att elbilarna får allt längre räckvidd har bränslecellernas främsta försäljningsargument försvagats. Och medan elbilisterna kan dra fördel av en växande laddinfrastruktur – har utvecklingen av vätgasmackar gått långsamt på många marknader.

Kanske kan autonomi rädda bränslecellsteknologins framtid. Hyundai blev först med att testa en självkörande bil på Koreansk motorväg. De lät sin vätgasmodell köra autonomt i maxhastigheten 110 km/h. Tre exemplar körde mellan Seoul och OS-staden Pyeonchang – en sträcka på 19 mil. Bilarna visade att de kunde följa trafikrytmen, genomföra filbyten och göra omkörningar. Fordonen ser ut som Hyundais existerande produktionsmodell, men är utrustade med extrakameror och lidar.

– Hyundais filosofi kring utvecklingen av autonom förarteknik är att tillgodose den högsta säkerhetsnivån i kombination med den höga komfortnivå som våra kunder förväntar sig, säger Jinwoo Lee, Hyundais chef för Intelligent Technology Safety Centre, till Engineering and Technology.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt