Fordon

Självkörande teknik ska rädda vätgasmodellen från utplåning

Foto: Hyundai

Nu har Hyundai genomfört motorvägstester med den första självkörande bränslecellsbilen i världen. Tillverkaren hoppas sälja 10 000 exemplar år 2020 – men elbilarnas stärkta ställning utgör ett hot mot vätgasen.

Publicerad

För fem år sedan blev Hyundai först i världen med att serietillverka en bränslecellsbil för den kommersiella marknaden. Nu hävdar företaget att man även är först i världen med att presentera en autonom version av fordonstypen, som är självkörande på nivå 4.

Inför lanseringen av den nya bilen i Sydkorea nästa månad sa Hyundai att man hoppas sälja 10 000 bränslecellsmodeller till år 2022 – med eller utan den autonoma teknologin. Tillverkarens vätgasbil har en räckvidd på drygt 60 mil, och att tanka den tar bara fem minuter.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här