Självkörande fordon ska leverera bagaget på flygplatsen

2021-02-09 07:00  
Foto: Easymile

Snart rullar autonom trafik på Amsterdams flygplats Schiphol. Detta då flygbolaget KLM nu ska testa ett nytt system med självkörande bagagetraktorer.

När det kommer till autonom teknik och självkörande fordon har avlysta industriområden setts som den perfekt platsen för att testa dem innan man rullar ut i öppna landskap. I gruvverksamhet håller Scania på som bäst och testar både hyttlös lastbärare samt självkörande lastbilar, och i Göteborgs hamn rullar Volvos dragbil Vera.

En annan bransch som verkligen är intresserad av självkörande, och som till viss del ligger väldigt långt fram, är flyget. Autopilot har länge har varit standard på många plan i luften, men hur ser det ut på marken?

Läs mer: Snart kör lastbilar autonomt på E4:an

I ett nytt försök testas självkörande bagagetraktorer på den nederländska flygplatsen Schiphol. Målet är att visa hur säker och effektiv tekniken är, och under en månad kommer KLM-plan att få sitt bagage levererat med dessa testfordon. Traktorerna går under namnet Tracteasy och levereras av företaget Easymile.

I första fasen kommer det dock enbart att vara simulerat bagage. Är det en sak som en pressad flygindustri inte har råd med nu så är det förseningar på grund av strul med att bagaget kört fel.

I andra steget kommer dock verkliga resväskor att vara last och fordonen ska köra via förutbestämda leder.

Läs mer: Microsoft skyndar på de autonoma bilarna

Flygplatsens vision är att all markbaserad aktivitet, alltså bagagehantering, passagerartransporter och bogsering av flygplan, ska var automatiserad till 2050.

Schiphol må ha högtflygande ambitioner, men de är inte först med att använda självkörande bagagefordon. Bland annat har Air France i över ett år testat tekniken i Toulouse.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt