Fordon

SJ renoverar gamla snabbtågen

SJ och ABB tecknade idag ett avtal om X2000-tågen, som ska rustas upp för 3,5 miljarder kronor. Satsningen sägs vara en av de största i SJ:s 150-åriga historia.

Publicerad

SJ ska helrenovera sina 36 snabbtåg av typen X2000 för att möta den ökande konkurrensen på rälsen. Tågen som utvecklades av dåvarande Asea togs i drift för över 20 år sedan. Nu ska tågen, som idag kallas SJ 2000, rustas upp för 3,5 miljarder kronor. Både tekniken och interiören ska uppgraderas.

- Vi byter alla viktiga teknikkomponenter. Det kommer att kännas som ett helt nytt tåg för både oss och för våra kunder, sade SJ:s vd Crister Fritzson vid en presskonferens i Stockholm idag.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här