SJ renoverar gamla snabbtågen

SJ och ABB tecknade idag ett avtal om X2000-tågen, som ska rustas upp för 3,5 miljarder kronor. Satsningen sägs vara en av de största i SJ:s 150-åriga historia.

SJ ska helrenovera sina 36 snabbtåg av typen X2000 för att möta den ökande konkurrensen på rälsen. Tågen som utvecklades av dåvarande Asea togs i drift för över 20 år sedan. Nu ska tågen, som idag kallas SJ 2000, rustas upp för 3,5 miljarder kronor. Både tekniken och interiören ska uppgraderas.

- Vi byter alla viktiga teknikkomponenter. Det kommer att kännas som ett helt nytt tåg för både oss och för våra kunder, sade SJ:s vd Crister Fritzson vid en presskonferens i Stockholm idag.

Inför ett stort pressuppbåd undertecknade han ett avtal med ABB:s vd Ulrich Speisshofer. ABB ska leverera de nya elektriska systemen till tågen, en order värd runt 1,4 miljarder kronor. Där ingår strömriktare, traktionstransformatorer (transformatorer som omvandlar spänningen från kontaktledningen till rätt nivå), batteriladdare, tågstyrsystem och utrustning för information och underhållning ombord.

Enligt SJ kommer renoveringen innebära att tillförlighet och punktlighet ökar medan energiförbrukningen sänks med runt 10 procent.

Ett annat alternativ hade naturligtvis varit att köpa nya tåg istället för att fräscha upp en teknik med drygt 20 år på nacken. Men enligt företaget så är X2000-plattformen bäst eftersom den har en korglutning som passar den kurviga svenska järnvägen och klarar svenska vintrar.

Det första nya SJ 2000-tåget ska sättas på rälsen år 2016, och hela flottan ska vara klar 2018.

- Den här investeringen är en av de största i vår historia och ska säkra vår konkurrenskraft de närmaste 20 åren, sade Crister Fritzson.

I höst får SJ i för första gången konkurrens på allvar på sina viktigaste tåglinjer. Den mest lönsamma sträckan mellan Stockholm och Göteborg kommer att trafikeras av två nya aktörer: uppstickaren Citytåg och Hongkong-ägda MTR, som driver Stockholms tunnelbana. MTR investerar 700 miljoner kronor i sex nya snabbtåg som ska sättas in på sträckan. Tågen som är av modellen Flirt Nordic tillverkas nu av schweiziska Stadler.

Eftersom järnvägstrafiken numera är avreglerad kan nya spelare, som uppfyller kraven på säkerhet och ekonomiskt bärkraft, ansöka till Trafikverket om att få plats i tidtabellen.

Charlotta von Schultz

Ny Teknik redaktion

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt