SJ köper 20 nya snabbtåg

2008-05-22 12:23  
Regina Intercity rymmer 240 passagerare

SJ har beställt 20 nya snabbtåg av modellen Regina Intercity, ersättaren till X2000. De nya tågen går lika fort som X2000 men förbrukar 20 procent mindre energi. De sätts in på rutter mellan Stockholm och Värmland och Dalarna.

Regina Intercity är en vidareutveckling av de Reginatåg som redan rullar på flera regionalsträckor i Sverige. Skillnaden är att de nya tågsätten är på fyra vagnar och utrustade med bistro.

Varje tåg är 107 meter långt och har plats för 240 passagerare, varav 63 i första klass. Där finns också möjlighet till internetuppkoppling.

Regina Intercity får en topphastighet på 200 km/h, alltså samma som X2000-tågen. Men X2000 är lokdragna tåg, medan Reginatypen är motorvagnståg, och har motorerna utspridda under hela tåget. Effekten är 12 x 265 kW.

Med drivsystemet Bombardier Mitrac återmatas strömmen när tåget bromsar, vilket gör att det drar 20 procent mindre energi än tidigare snabbtåg.

En annan skillnad mot X2000 är att Regina Intercity inte lutar i kurvorna. Lutningen i kurvorna, eller bankningen som det heter på järnvägsspråk, behövs inte för säkerheten utan infördes för att passagerarna skulle uppleva sidokrafterna mindre. Men många passagerare upplever bankningen som obehaglig och känner sig sjösjuka vid resor med X2000.

Genom att sätta in de nya tågen på sträckor mellan Stockholm och Värmland respektive Dalarna frigör man X2000-tåg som ska kopplas ihop till dubbla tågsätt, som rymmer 600 passagerare, och köra dem på sträckor med stort trafikanttryck. Det gäller Stockholm – Göteborg, Stockholm – Malmö och Stockholm – Sundsvall.

Tågtillverkaren Bombardier ska leverera de 20 nya tågen mellan april och augusti 2010. Kontraktet är värt 2 miljarder kronor.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt