Scramjet höll ut 200 sekunder

2010-05-27 10:14  
Ett B52 bombplan lyfter med X-51A hängande under sin vänstra vinge. Foto: US Air Force

Ett dygn försenad startade Boeings experimentflygplan X-51A och flög med sin scramjetmotor i Mach 5 under 200 sekunder.

Orsaken till förseningen var att ett fartyg befann sig i det område i Stilla havet där X-51A beräknades störta efter sin korta färd.

Ursprungligen talade Boeing om en färd på 300 sekunder, fem minuter, och hastigheten Mach6, men i sitt pressuttalande efter färden uppger man att något inträffade som fick farkosten att tappa acceleration. Då avslutades färden.

Under sin färd levererade emellertid X-51A stora mängder mätdata till telestationer på marken, data som nu ska analyseras. Enligt USAs flygvapen, som också deltar i försöken med scramjetmotorer, var färden en succé.

X-51A lyftes till 50000 fots höjd av en B52 och släpptes från undersidan av vingen. Efter fyra sekunder startades en fastbränsleraket som accelererade farkosten till Mach 4,5 varefter den lösgjordes från X-51A.

Först vid denna hastighet startades scramjetmotorn, som använder en blandning av eten och jetbränslet JP-7 som bränsle. Vid slutet av flygningen nådde X-51A en höjd av 70000 fot, varefter farkosten störtade i havet. Den ska inte bärgas utan all intressant data ska ha överförts via telemetri under färden.

Ytterligare tre farkoster finns färdigbyggda för kommande försöksflygningar, när dessa ska äga rum är ännu inte bestämt.

Håkan Abrahamson

Mer om: Scramjet Boeing

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt