Fordon

Så stoppas gnissel i bilen

Matti Rantatalo

Kommer bildörrens tätning att gnissla och knarra? En ny modell ger besked redan innan bilen börjar produceras.

Publicerad

Matti Rantatalo, forskare vid Luleå tekniska universitet, har utvecklat en ny simuleringsmodell som lokaliserar oljud i bilar. Tanken är att biltillverkarna redan på designstadiet ska kunna upptäcka om tätningen i framtida bilmodeller riskerar att ge störande ljud. Knak och gnissel till exempel.

- Det går givetvis att få ner kostnaderna väsentligt om man kan förutse problem i ett så tidigt skede, säger Matti Rantatalo i ett uttalande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här