Så ska pånyttfödda VW bli klimatneutrala

2021-07-15 11:19  

Volkswagen har presenterat sin strategi. Självkörande teknik och en ny mjukvaruplattform förväntas leverera nästan lika stora intäkter som koncernens elbilar.

Med “New Auto” har Volkswagen presenterat sitt stora skifte mot full elektrifiering och digitalisering. Bolaget förväntar sig att intäkterna från elbilar ska ha passerat bilarna med förbränningsmotorer (så kallade ICE-bilar) år 2030 – men resan dit är lång.

Från och med 2026 kommer man att bygga alla koncernens elbilar på en och samma plattform – SSP (Scalable Systems Platform), från instegsmodeller på 85 kW till prestandabilar 850 kW. SSP är också ett viktigt steg för att kunna leverera självkörande bilar, både rent praktiskt och ekonomiskt.

Koncernen står inför ett stort skifte avseende intäktsströmmar, och redan 2025 ska pengar börja rulla in från teknik för autonom körning. Till 2030 räknar VW med att den nya källan ska leverera nästan lika stora intäkter som segmenten elbilar respektive ICE-bilar.

Läs mer: Här storsatsar staten på elbilar och batterier

Redo för nivå 3 från 2025

Bolagets nya mjukvaruplattform ska öppna för datadrivna intäkter. 2025 släpps den version som levererar autonomi på nivå 3 – och är förberedd inför nivå 4 .

Bolaget fortsätter att slimma utbudet av modeller med förbränningsmotor, men från 2025 tror tillverkaren att “trycket ökas” i form av en minskad efterfrågan och strängare regelverk. Nyligen beslutade VW att en tredjedel av de fossil-drivlinor som erbjuds kommer att skrotas, och till 2030 ska antalet modeller som i dag erbjuds med förbränningsmotor i Europa krympas med 60 procent. Ny Teknik efterfrågade mer detaljer om vilka modeller och drivlinor som kommer att falla ifrån – och vad som tillåts överleva, men VW håller korten nära sitt bröst.

– Vi kan inte ge några detaljer kring hur modellbasen kommer att se ut, men det är ju klart är att vi inom de kommande tio åren tänker hålla kvar kvar våra stora volymmodeller som säljs globalt – det handlar också om modeller i regioner där elektrifieringen inte är lika snabb, exempelvis som Brasilien. Det samma gäller för kombinationer av motor/växellåda. Vi kommer att minska utbudet och satsa på de som produceras i stora volymer. Men ni kan vara säkra på att så länge vi säljer våra ICE-bilar så kommer vi se till så att de är konkurrenskraftiga för köparna – även om det inte gäller i hela världen eller för varje modellserie, säger VW:s finansdirektör Arno Antlitz till Ny Teknik.

Läs mer: Strategin: Så ska biljätten bli ledande i elbilsracet

Vill ha sex batterifabriker i Europa

Volkswagen planerar för sex batterifabriker i Europa på totalt 240 GWh. Målsättningen är att lansera ett enhetligt cellformat vilket ska halvera tillverkningskostnaden. Först i ledet står Northvolt i Skellefteå, där Volkswagen har lagt in ytterligare 500 miljoner euro. Produktionen drar igång 2023 och de svenska cellerna ska användas för koncernens premiumbilar.

För inte så länge sedan var det svårt att föreställa sig en koldioxidneutral bilproduktion, men Volkswagen hävdar att de har det inom räckhåll.

– Till 2030 kommer vi att minska koldioxidutsläppet med 30 procent per bil över fordonets hela livscykel, i linje med Parisavtalet. Det här motsvarar ungefär 15 ton koldioxid per bil, att jämföra med dagens 34 ton. Till 2040 förväntar vi oss att ha uppnått nära 100 procent fordon med nollutsläpp på alla stora marknader. Och senast 2050 kommer vi att vara klimatneutrala globalt, sade VW:s vd Herbert Diess under sin dragning.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt