Så får elbilsbatteriet ett andra liv

2012-11-15 13:50  

När elbilsbatteriet tappat kraft kan det få ett nytt liv som energilager. Det visar ett lyckat försök som ABB och GM gjort med batterier från hybridbilen Volt.

Poängen med energilager är att det fungerar som reservkraft när strömmen gått.

Vid en demonstration i USA nyligen visade biljätten GM och det svensk-schweiziska industriföretaget ABB hur fem batterisystem från Chevrolet Volt kan leverera tillräckligt med el till fem normalstora amerikanska hem under två timmar.

Den prototyp som demonstrerades har en effekt på 25 kilowatt och en kapacitet på 50 kilowattimmar.

Ett batterisystem till seriehybriden GM Volt och dess systerbil Opel Ampera har en kapacitet på 16 kilowattimmar.

När batteriet tappat 30 procent av sin kapacitet har det i praktiken tjänat ut som elbilsbatteri. Men det fungerar utmärkt som energilager.

Med fem batterisystem som har 70 procent av sin kapacitet kvar får man alltså ett energilager på drygt kilowattimmar.

- Batterisystemet från GM-ABB innebär världens första användning av elbilsbatterier som möjlig backup för elförsörjning till hushåll och kommersiella fastigheter, säger Allen Burchett, chef för Business Development vid ABB i Nordamerika, i ett pressmeddelande.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt