Så dåligt bromsar odubbade vinterdäck på sommarvägar

2015-04-27 11:49  
Sommardäck biter bättre än odubbade vinterdäck på sommarvägar. Foto: Mattias Hjort, VTI

Sämre väggrepp och längre bromssträckor. Odubbade vinterdäck imponerar inte på sommarvägar.

Kör du fortfarande med odubbade vinterdäck? Det är fullt lagligt även på våren och sommaren. Men väggreppet är betydligt sämre än för sommardäck, enligt tester på VTI, Statens väg och transportforskningsinstitut.

Forskarna gjorde flera tester på barmark med fem sommardäck och fem odubbade vinterdäck av nordisk typ. Vinterdäcken var sämre både vad gäller broms- och styrprestanda. Här är några av resultaten:

  • På torr asfalt var bromssträckan cirka 15 procent längre för vinterdäcken, oavsett hastighet.
  • På våt asfalt var bromssträckan 20 procent längre för vinterdäcken.
  • Med sommardäcken klarade förarna att göra en undanmanöver i högre hastighet. Testet gick ut på att styra över bilen i motsatt körfält och sedan snabbt går tillbaks till det egna körfältet igen. Det klarade sommardäcken i 83 km/h, vinterdäcken i 72 km/h.
  • Vid körning på en kurvig, våt asfaltslinga så gick det att köra mellan 10 och 17 procent snabbare med sommardäcken.

Testerna gjordes när temperaturen var runt 15 grader, och man kan räkna med ännu större skillnaden i riktigt sommarväder.

- Ju varmare, desto större skillnad förväntar vi oss, säger Mattias Hjort, forskare på VTI.

Han berättar att det är svårt att veta hur många som kör med odubbade vinterdäck även på sommaren. Men han känner till studier som visat att det kan vara runt sju procent. Hur mycket olycksrisken därmed ökar finns inga säkra siffror på. När forskarna analyserade statistik från dödsolyckor så pekar den på att odubbade däck är överrepresenterade, men för övriga olyckor saknas uppgift om däcktypen.

Det finns två typer av odubbade vinterdäck på marknaden: av nordisk typ och av mellaneuropeisk typ. I de nordiska är gummiblandningen och mönstret optimerat för att ge bra grepp på snö och is. De mellaneuropeiska är inte är lika hårt optimerade för is och snö, i stället har stor vikt lagts på våt asfalt runt noll grader.

- När det är sommar är de nordiska vinterdäcken det sämsta alternativet, säger Mattias Hjort.


Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt