Rezvani Tank är ett skottsäkert stridsfordon för privatpersoner

2017-10-06 13:46  

Nej, monstret byggs faktiskt inte i Moskva. ”Rezvani Tank” är en fyrhjulsdriven bunker på hjul – från Kalifornien. Du kan få suven skottsäker, och värmekameror låter dig se hukande paparazzifotografer i mörkret.

Rezvani Motors visade upp sin första modell 2015. Det var en sportbil baserad på brittiska Ariel Atom, och sedan dess har de lanserat ytterligare tre sportvagnar. Den senaste är ”Rezvani Beast Alpha X”. Med ett lätt chassi och 600 hästkrafter klarar den 0-100 km/h på 3,2 sekunder.

Men frågan är om det var klokt att förlägga företaget till Kalifornien, för deras senaste bil står i skarp kontrast mot delstatens allt strängare miljölagar. Tillverkaren beskriver ”Rezvani Tank” som en extrem suv och ett urbant stridsfordon – men målgruppen är inte militär.

Bland tillvalen finns skottsäkra glasrutor (B6) och skottsäkra kevlarpaneler i dörrsidor, bilens undersida samt runt bensintanken och kylaren. Till detta kommer punkteringssäkra däck av militär grad. På taket sitter en LED-ramp som kan dränka omgivningen i ljus, men inbyggda FLIR-värmekameror låter dig även se människor i mörkret.

Läs mer:

Läs mer: Kalashnikov visade upp sin nya svävare

Rezvani har utgått från ett Jeep Wrangler-chassi, men kaross, hjulupphängning och drivlina kommer från annat håll. Motorn är Chryslers Hemi-V8 på 6,4 liter, som levererar 500 hästkrafter. För att göra den mindre törstig går fyrhjulsdriften att koppla ur. Tank har inte bara hämtat sin estetik från krigsmakten, den ska klara sig lika bra i tuff terräng. Med ”off road-paketet” får bilen drygt 15 cm högre markfrigång.

Suven är ritad av Samir Sadikhov, som bland annat har jobbat för Lamborghini. Han toppar sin design med bakdörrar hängda i bakkant. Om utsidan är extrem så bjuder insidan snarare på konventionell, återhållsam lyx. Prislappen för instegsmodellen sägs landa strax under 1,5 miljoner kronor och försäljningen ska inledas i år.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt