Fordon

Prisad debut för KTHs HCCI-motor

Agilis och laget bakom den
Rafael Villasmil

KTH-bilen Agilis med KTHs nya HCCI-motor under huven tog hem priset för bästa tekniska innovation vid studentbilstävlingen Shell Eco Marathon. Loppet var premiär för motorn som för första gången drev en bil.

Publicerad

Shell Eco Marathon är en stor studentbilstävling som i år lockade 221 lag från 24 länder. Tävlingen går ut på att köra så bränslesnålt som möjligt. Teknologerna från Maskinkonstruktion på KTH hade inget med slutsegern att göra. Däremot fick de ta emot priset för bästa tekniska innovation för sin kompakta HCCI-motor.

HCCI, eller homogenmotorn, bygger på att man har en homogen bränsle-luftblandning i en cylinder som man komprimerar så hårt att den självantänder. Förbränningen sker samtidigt i hela blandningen, vilket ger hög verkningsgrad och praktiskt taget helt eliminerar utsläpp av sotpartiklar och kväveoxider.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här