FORDON

Planen: Så ska VW öka vinsten med 100 miljarder

Mindre valmöjlighet och mer likriktat. Det är melodin för biljätten Volkswagen som nu ska jaga effektivitetsvinster i målet att öka profiten. – Vi kommer fokusera på ett litet antal, men genuina, kärnmodeller, säger chefen Thomas Schäfer.

I början av 2000-talet började individanpassning sippra in i bilindustrin. Relanseringen av Mini samt nya Fiat 500 lockade köpare med en bred palett av tillval och optioner och detta spred sig som en löpeld. Många tillverkare erbjöd specialeditioner av modeller och ”värst” av dem alla var Volkswagen som ett tag hade långt över 100 olika versioner av Golf.

Utvecklingen stod i bjärt kontrast till den idé Henry Ford hade om effektivitet i bilindustrin och hans bevingade ord: ”Alla kunder kan få en bil i vilken färg som helst, så länge han beställer en svart”. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här