Fordon

Oviss framtid för Transrapidbana

Provkörning med Transrapid TR08 i Emsland

Provbanan för magnetsvävtåget Transrapid i Emsland i nordvästra Tyskland går ett ovisst öde till mötes. Efter motgångarna för Transrapid i München anses tekniken iskall, och provturerna i Emsland kan upphöra nästa sommar.

Publicerad

Den svåra olyckan 2006 på provbanan då ett Transrapidtåg körde in i en arbetsvagn som stod på banan, och 23 personer omkom, stoppade vidare provkörningar med magnetsvävarna.

Men i somras återupptogs proven, nu med den senaste versionen kallad TR 09. Det var dessa tåg som Transrapidkonsortiet med Thyssen Krupp och Siemens i spetsen hade hoppats få sälja till München för att trafikera staden med dess internationella flygplats.

Det skulle bli en viktig referensanläggning för att kunna marknadsföra magnetsvävtekniken på andra håll i västvärlden.

Men de höga kostnaderna avskräckte till slut politikerna i München och projektet avskrevs.

Nu står hoppet till att Kina bygger ut den enda kommersiella Transrapidförbindelse som finns i världen, den mellan Shanghai och dess internationella flygplats. Planer finns i Kina att förbinda Shanghai med staden Hangzhou 200 km längre bort.

Enligt tidningen Hannoversche Allgemeine Zeitung undviker alla ansvariga parter att svara på frågan om det blir några fler testkörningar när det nuvarande tillståndet går ut i juni 2009. Proven med magnetsvävtåg har pågått i området sedan 1985 och ett 70-tal personer har sin utkomst från provverksamheten.

Teststräckan är totalt 31,8 km lång och består av en 12 km lång raksträcka och två vändslingor. På raksträckan kommer tågen upp i hastigheter runt 450 km/h.