Överraskande studie – så ser bilmarknaden ut 2040

2017-11-16 09:40  
Antalet nyregistreringar av bilar minskar Foto: TT

Färre sålda bilar, fler körda mil – och fortsatt dominans för förbränningsmotorer. Bilmarknaden 2040 kommer skilja sig mycket från dagens, men beroendet av fossila bränslen kommer bestå. Det framgår i en studie från IHS Markit.

Det är länge sedan elbilen slog igenom, och bilden av att det står ett fordon på laddning vid var mans dörr känns kanske nära förestående. Men icke, enligt marknadsexperter ligger den verkligheten långt bort. Det framgår i studien ”Reinventing the Wheel”. Bakom rapporten står analysfirman IHS Markit. De målar en bild av vad vi kan förvänta oss av bilmarknaden framöver, och hur den kommer att se ut år 2040.

Så hur ter sig då framtiden? Analysfirman har bland annat slagit ned på flera intressanta saker. Den första är att antalet sålda bilar kommer att vara markant mycket lägre än vad de är i dag. I de regionerna som studien berör: USA, Europa, Kina och Indien, säljs det i dag runt 80 miljoner nya bilar per år. Den siffran kommer att ha sjunkit till runt 54 miljoner bilar 2040 – alltså en minskning med 22,5 procent. Däremot kommer antalet resta mil i bil att öka, och om 23 år kommer befolkningen inom studieområdet aggregerat köra 65 procent längre än i dag. För även om folk inte kommer att köpa bilar i samma utsträckning som nu, så kommer de att köpa mobilitet i form av Uber/Lyft och liknande tjänster.

Men även om det körs mer – så handlar det inte om otrolig ökning av ”elbilsmil”. Enligt IHS Markit så kommer oljeberoendet att bestå. 2040 använder fortvarande över 80 procent av de nya bilarna att någon form av förbränningsmotor driven av fossila drivmedel. Men hur går det då med elbilsutevecklingen? Analysen anger att runt 19 procent av nybilsförsäljningen är rena eldrivna fordon. Ytterligare 14 procent kommer att vara plug-in hybrider. Förvisso lyfter rapporten fram att penetrationen av elbilar och hybrider kommer vara mycket högre på vissa välutvecklade marknader. Men globalt är det olja som gäller.

– Oljemonopolet, när det gäller transportbränslen, kommer att erodera i en ny era av multidimensionell rivalitet – men det kommer fortfarande vara en dominerande faktor. Många av fördelar som olja har som bränsle, exempelvis hög energidensitet, kommer att bestå. Och storleken av det nuvarande ekosystemet för drivmedel kommer att moderera förändringstakten, säger Jim Burkhard i en kommentar till rapporten.

Om studien ”Reinventing the Wheel”

Reinventing the wheel är en studie gjord på uppdrag från flera större kunder. Enligt IHS Markit är den unik och den första av sitt slag när det kommer till att analysera transportsektorn i ett bredare perspektiv – med potentiella implikationer som en ny ”verklighet” kan innebära för olje-, gas-, bil-, kraft/energi- och kemiindustrin.

Studien fokuserar på världens största bilmarknader: USA, Europa, Kina samt Indien, och ger en prognos av hur det kan se ut 2040. Studien kommer byggas ut med ny forskning inom de olika branscherna, och upptäckterna som har publicerats hittills representerar projektets basscenario kallat ”Rivalry”. Reinventing the Wheel inkluderar även ett accelererat scenario kallat ”Autonomy”, som fördjupar sig i hur en accelererad förändring påverkar marknaden.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt