Nya tekniken gör bensinbilar lika snåla som dieslar

2017-04-28 09:23  

”Dynamic Skip Fire” kan vara spiken i kistan för dieselbilar. Den nya tekniken förvandlar bensinmotorer till snålvargar. I veckan visas systemet upp på motormässan i Wien.

Om en dieselbil inte var snålare än en bensinare – skulle du då köpa den? Det lär vi alla snart få ta ställning till. Företaget Delphi har tillsammans med Tula Technology utvecklat en helt ny typ av cylinderavstängning – som i ett slag rycker undan ett av dieselmotorernas största försäljningsargument.

Det tekniska konceptet går under namnet ”Dynamic Skip Fire” och ska vara den första ”fullt variabla” versionen av cylinderavstängning. Så hur fungerar det? Systemet avgör i varje situation huruvida en cylinder ska användas eller ej. Är bedömningen att cylindern inte behövs, hålls avgas/inloppsventiler stängda och tändstiftet ger ingen gnista. Resultatet är att koldioxidutsläpp bränsleförbrukning – i en toppmodern fyrcylindrig motor – kan minskas med tio procent.

Systemet är utvecklat för att fungera i flertalet motorstorlekar, inte minst i trecylindriga – där cylinderavstängning lätt kan rubba balansen och ge oönskade ”resonansmönster”.

Det som avgör om en cylinder ska användas eller ej är bland annat vridmomentskravet, effekten på motorgången, samt ljudet.

Läs mer:

Läs mer: Så mycket kostar slutet på dieseleran

Genom att ta ett ”på/av-beslut” för varje enskild cylinder i varje cykel – anger Delphi att man tar cylinderavstängningstekniken till dess teoretiska gräns. Utöver att användas i rena bensinbilar passar systemet även för hybrider. Där skulle effektiviseringen potentiellt bli än bättre.

Utvecklingen har visat att Dynamic Skip Fire är upp till 50 procent mer effektivt när det gäller reducering av koldioxidutsläppet, jämfört med konventionell cylinderavstängning (i en fyrcylindrig motor). Nu ska man finslipa tekniken, bland annat så att alla cylindrar stängs av när man bromsar.

Systemet visas upp på Vienna Motor Symposium nu i veckan. Utöver DSF har de båda företagen även ett nytt 48v hybridsystem på gång. Kombineras detta med cylinderavstängningstekniken hävdar man att bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp kan minskas med upp till 20 procent.

Exakt när vi får se Dynamic Skip Fire i en serieproducerad bil återstår att se, men den fungerande prototypen man ställer ut i Wien – ska vara ”nästintill” produktionsklar.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt