Fordon Ny form på flaket ska spara pengar Den är hälften så tungt som ett vanligt flak, har en ny rundad form och hänger fritt ovanpå ramen. De första testerna av SSABs nya dumperflak visar att det både kan spara bränsle och minska slitaget. Jonas Hållén Publicerad 31 mar 2009 kl 09.39 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Traditionella flak har många tvära vinklar och stödbalkar, vilket i sin tur innebär långa svetsfogar.SSABs experimentflak är byggt som ett modernt lastbilsflak: frihängande, kantbockat till en halvrund form, med få delar och svetsfogar. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ dumperflak ssab fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Miljardförlust för LKAB – varselhot över anställda Urspårningarna på Malmbanan innebär en miljardförlust för statliga LKAB. Bolaget flaggar nu för att verksamheten tillfälligt kan behöva stängas ned. Hundratals medarbetare kan påverkas enligt vd:n.
Motstridiga uppgifter i Nevs-soppan – var hamnar tillverkningen av Emily GT? Förhoppningen var att det till sommaren återigen skulle tillverkas bilar i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Men så blir det inte.
Premium Vindkraftverk tappade 22 ton tungt rotorblad – undersöks av drönare Alla vindturbiner ska inspekteras på nytt, både utvändigt och invändigt.