Fordon Nu granskas nya signalsystemet ERTMS Dagens signalsystem ATC, som använder ljussignaler för att informera förare, ska bytas ut mot det europeiska ERTMS. Bild från Hallsberg. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / IBL Bildbyrå Botniabanan var först i Sverige med det nya signalsystemet ERTMS. Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT Det nya digitala signalsystemet för järnvägen väntas kosta över 30 miljarder kronor. Nu startar Riksrevisionen en granskning. Anna Orring Publicerad 25 okt 2017 kl 14.52 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons 2035 ska signalsystemet för hela den svenska järnvägen ha bytts ut till den nya europeiska standarden ERTMS. Men i Sverige har ERTMS fått mycket kritik, främst från järnvägsbranschen. Nu har Riksrevisionen inlett en granskning av införandet. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Miljardförlust för LKAB – varselhot över anställda Urspårningarna på Malmbanan innebär en miljardförlust för statliga LKAB. Bolaget flaggar nu för att verksamheten tillfälligt kan behöva stängas ned. Hundratals medarbetare kan påverkas enligt vd:n.
Motstridiga uppgifter i Nevs-soppan – var hamnar tillverkningen av Emily GT? Förhoppningen var att det till sommaren återigen skulle tillverkas bilar i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Men så blir det inte.
Premium Vindkraftverk tappade 22 ton tungt rotorblad – undersöks av drönare Alla vindturbiner ska inspekteras på nytt, både utvändigt och invändigt.