Fordon

Nu granskas nya signalsystemet ERTMS

Dagens signalsystem ATC, som använder ljussignaler för att informera förare, ska bytas ut mot det europeiska ERTMS. Bild från Hallsberg. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / IBL Bildbyrå
Botniabanan var först i Sverige med det nya signalsystemet ERTMS. Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Det nya digitala signalsystemet för järnvägen väntas kosta över 30 miljarder kronor. Nu startar Riksrevisionen en granskning.

Publicerad

2035 ska signalsystemet för hela den svenska järnvägen ha bytts ut till den nya europeiska standarden ERTMS. Men i Sverige har ERTMS fått mycket kritik, främst från järnvägsbranschen.

Nu har Riksrevisionen inlett en granskning av införandet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här