Fordon

Nu är de redo att massproducera sol-elbilen

Fronten på Sono Motors Sion. Foto: Sono Motors
Baken på Sono Motors Sion. Foto: Sono Motors
Foto: Sono Motors
Sono Motors Sion laddar. Foto: Sono Motors

När sol-elbilen Sion visades 2017 var den en oslipad skapelse. Trots det har närmare 10 000 personer kastat in en handpenning för ett exemplar. Nu har tillverkaren avslöjat hur produktionsmodellen ser ut.

Publicerad

Tyska Sono Motors visade redan för tre år sedan upp ett koncept med en elbil som gick att ladda helt med solenergi. Bilen stack ut dels genom att solcellspanelerna rent faktiskt var påklistrade på bilen – och dels för att många stora tillverkare avfärdade tekniken som mer gimmick än nytta.

Det hindrade dock inte det lilla företaget från att arbeta vidare, och sommaren 2017 öppnade man upp orderböckerna.

Målet var att få in minst 5 000 förbeställningar för att få tillräckligt på fötterna för att ge sig på en serieproduktion. Redan i fjol meddelade man att målet var nått. Och nu har man alltså kommit till punkten att denna massbyggda solelsbil blir av.

– Efter att vi avtäckte vår första prototyp sommaren 2017 har vi fortsatt att utveckla vår solenergi-integreringsteknik som vi arbetat med sedan 2016. Produktionsbilen kommer att ha fullt integrerade solceller som är inbäddade i skyddande polymer, som även bidrar till fordonets estetik tack vare optimerad färgmatchning, säger utvecklingschefen Mathieu Baudrit, i ett uttalande.

34 kilometers räckvidd

Enligt Sono ger solcellerna upp till 34 kilometers räckvidd om dagen – klart tillräckligt i de flesta fall. Och om det inte skulle räcka finns det ett batteri med ombord som klarar av att leverera ytterligare drygt 20 mil.

Men om man tycker att sol-laddning inte är exotiskt nog har företaget även en annan unik finess. Kupéfiltret är inte som hos andra – nej, här har tyskarna ett system som består av bland annat mossa.

Företaget säger att de kommer leverera en klimatpositiv elbil, detta bland annat genom att den kan agera extern solcell åt andra bilar eller byggnader.

Sion bygger på en plattform som Sono hoppas kunna göra mycket med – och redan nu planerar man att utveckla olika mobilitets- samt transportlösningar på den. Exakt när de första sol-elbilarna ska börja levereras har ännu inte kommunicerats.

Här är Sono Motors Sion

Pris: 25 500 euroMotor: 120 kW (163 hk)

Batterikapacitet: 35 kWh

Räckvidd: 255 km (WLTP)

Räckvidd på sol: upp till 34 km per dag

Laddning: 30 min (50 kW snabbladdning), 3,5 h (11kW), 13 h (3,7 kW)

Maxhastighet: 140 km/h

Bagageutrymme 650 liter

Maximal dragvikt: 750 kg