Fordon

Myndighet kunde inte aktivera Teslas Autopilot på olyckssträckan

En dödsolycka med en Tesla i Texas antas ha skett i en förarlös bil. Arkivbild. Foto: Ben Margot/AP/TT

Haveriutredaren har provkört en Tesla på platsen för den dödliga kraschen där fokus först hamnade på Autopilot. Men utredaren kunde inte aktivera funktionen. 

Publicerad

Den amerikanska haveriutredaren NTSB har släppt en preliminär rapport om vad som inträffade den 17 april vid 21-tiden lokal tid i Spring utanför Houston. Två män omkom efter att en Tesla Model S P100D körde in i ett träd och fattade eld. När räddningspersonal kom till platsen återfanns den ena mannen i passagerarsätet och den andra i baksätet. Detta riktade misstankarna mot att Teslas avancerade förarstöd Autopilot var inblandat. 

NTSB har kört en liknande bil på samma sträcka. Utredaren lyckades aktivera den adaptiva farthållaren Traffic Aware Cruise Control, som sköter acceleration och inbromsning. Filhållningssystemet Autosteer gick dock inte att aktivera. Båda funktionerna är delfunktioner av Autopilot. Det finns inga linjemarkeringar på den aktuella vägsträckan. 

NTSB:s preliminära slutsats ger därmed stöd till Teslas vd Elon Musk, som efter kraschen sa att Autopilot inte var aktiverat. Men en officiell förklaring till hur förarplatsen kunde vara tom efter olyckan saknas fortfarande. 

En övervakningsfilm från den 59-årige Teslaägarens hem visar hur han sätter sig i förarsätet och den 69-årige passageraren i passagerarsätet. Olyckan sker efter blott 170 meters färd. 

Organisation: Lätt att lura Autopilot

NTSB fortsätter att samla in information om händelsen och påpekar att alla aspekter fortfarande är under utredning. Målet är att om möjligt utfärda säkerhetsrekommendationer för att undvika att något liknande händer igen. 

Teslas chef för fordonsutveckling Lars Moravy har tidigare sagt att inget av säkerhetsbältena var fastknäppta efter kraschen. Han har också sagt att ratten var deformerad, vilket enligt honom tyder på att någon satt bakom. 

Samtidigt har konsumentorganisationen Consumer Reports visat att det är enkelt att få bilen att fortsätta köra med Autopilot aktiverat trots att ingen sitter i förarsätet. Detta genom att placera en vikt på ratten och lirka sig ur stolen utan att knäppa upp bältet.