Fordon

Myndighet kunde inte aktivera Teslas Autopilot på olyckssträckan

En dödsolycka med en Tesla i Texas antas ha skett i en förarlös bil. Arkivbild. Foto: Ben Margot/AP/TT

Haveriutredaren har provkört en Tesla på platsen för den dödliga kraschen där fokus först hamnade på Autopilot. Men utredaren kunde inte aktivera funktionen. 

Publicerad

Den amerikanska haveriutredaren NTSB har släppt en preliminär rapport om vad som inträffade den 17 april vid 21-tiden lokal tid i Spring utanför Houston. Två män omkom efter att en Tesla Model S P100D körde in i ett träd och fattade eld. När räddningspersonal kom till platsen återfanns den ena mannen i passagerarsätet och den andra i baksätet. Detta riktade misstankarna mot att Teslas avancerade förarstöd Autopilot var inblandat. 

NTSB har kört en liknande bil på samma sträcka. Utredaren lyckades aktivera den adaptiva farthållaren Traffic Aware Cruise Control, som sköter acceleration och inbromsning. Filhållningssystemet Autosteer gick dock inte att aktivera. Båda funktionerna är delfunktioner av Autopilot. Det finns inga linjemarkeringar på den aktuella vägsträckan. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här