Miljontals fuskdieslar kvar att åtgärda

2016-04-14 06:00  

Av 11 miljoner fuskdieslar har Volkswagen hittills efter ett halvår åtgärdat 15 600 i Europa. I USA har myndigheterna bemött Volkswagens förslag med ett ampert avfärdande och stämningar i federal domstol. Den 21 april går tidsfristen för att hitta en lösning ut, sedan blir det process.

Mer än ett halvår efter att det avslöjades att Volkswagen fuskat  med utsläppen i 11 miljoner dieselmotorer med beteckningen EA189 har företaget fortfarande bara åtgärdat ett fåtal av de berörda dieselbilarna.

Myndigheter och miljoner bilägare i hela världen väntar alltmer otåligt på att företaget ska komma fram med godtagbara lösningar.  I USA har VW gång på gång ansökt om nya tidsfrister för att komma till en överenskommelse med myndigheterna.

– Det pågår diskussioner mellan Volkswagen, de amerikanska luftvårdsmyndigheterna CARB (California Air Resources Board) och EPA (Environment Protection Agency), och det amerikanska justitiedepartementet, säger Dave Clegern, talesperson för CARB, till Ny Teknik.

– Domaren i de olika civilprocesserna har gett VW tid fram till den 21 april 2016 för att komma fram till en plan tillsammans med myndigheterna för att lösa utsläppsproblemet för fordonen med 2,0-litersmotor. Vi kan inte säga något om innehållet i dessa diskussioner.

Volkswagen lade fram en åtgärdsplan för 500 000 manipulerade 2,0-litersdieslar för de amerikanska myndigheterna i slutet av november 2015. Det handlade om Volkswagen och Audimodeller från modellåren 2009–2015. Den 12 januari fick företaget tillbaka en skrivelse från Kaliforniens luftvårdsmyndighet CARB, som inte kan beskrivas på annat sätt än som en svidande bakläxa. I 14 punkter odugligförklarades företagets plan.

Under tiden avslöjades att även 80 000 3,0-liters dieselmotorer i Porsche, Audi och Volkswagen var manipulerade. Den 2 februari skickade företaget in en åtgärdsplan även för dessa motorer. Den har CARB ännu inte svarat på.

Det finns alltså inte någon godkänd plan eller åtgärd för en enda bil i USA. Både företaget och myndigheterna har de senaste dagarna börjat tala om att tidsfristen inte håller. Problemet är att det inte finns någon enkel ”fix” för att få 2,0-litersmotorerna att klara de tuffa amerikanska utsläppsreglerna. Volkswagen har föreslagit åtgärder som ”delvis” skulle lösa problemet, men EPA-chefen Gina McCarthy vill enligt den tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung inte svara på om det räcker för att undvika åtal.

Ungefär samtidigt med den misslyckade USA-planen i november 2015 presenterade Volkswagen också en teknisk åtgärdsplan för Europa. Här omfattas 8,5 miljoner dieselbilar av fusket, samtidigt som utsläppsreglerna är betydligt lättare att klara än i USA. Enligt företaget räcker det med en enkel uppdatering av mjukvaran i 2,0-litersmotorerna, kompletterat med ett litet plaströr i 1,6-litersmotorerna. Ändå går det extremt trögt.

– Hittills har vi fått godkännande för Amarok, och kallat in 15 600 bilar i Europa, varav 466 i Sverige, för uppdatering av mjukvaran. Precis i dag har vi också fått klartecken för berörda Audi A4, A5 och Q5 samt även Seat Exeo. Alla med 2,0 TDI-motorer. Det innebär att kunder som har berörda bilar inom kort kommer att få ett brev att åtgärden nu finns tillgänglig hos de auktoriserade verkstäderna, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i Sverige.

Totalt är det 8,5 miljoner bilar i Europa som ska åtgärdas, varav 225 000 bilar i Sverige. Varför tar det sån tid?

– KBA (Kraftfahrt Bundesamt), den tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen, har i princip godkänt vår plan, men vill ändå göra noggranna tester modell för modell för att försäkra sig om att inte bränsleförbrukningen ökar och att allt fungerar som det är sagt, säger Marcus Thomasfolk.

KBA självt vill inte svara på frågan. Enligt Ny Tekniks källor är det främst tre faktorer som spelar in.

För det första höjer Volkswagens åtgärd förbrukningen i bilarna, trots att företaget hävdar motsatsen. Frågan är hur KBA ska hantera det.

För det andra är det 1 200 varianter av motorstyrning som ska granskas och testas för att täcka in alla varianter.

Till sist har myndigheten också beslutat att Volkswagens egna ingenjörer inte längre får medverka vid testerna.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt