Fordon

Lyssnade Geely på statens bilreklam?

Geely vill komma åt det svenska bilkunnandet som finns hos Volvo och övriga Fordonssverige.
En av Volvos många "concept cars". Foto: Volvo
Volvos första prototyp för laddhybrider. Foto: Volvo
Volvos storsäljande mini-SUV XC60. Foto: Volvo
Volvos starka kort - "terrängbilen" XC70. Foto: Volvo

Var det den statliga "pr-byrån" Invest in Sweden Agency ISA som fick kinesiska Geely att lägga ett bud på Volvo? Det skulle kunna vara så. ISA:s argument är lockande.

Publicerad

Ny Teknik skrev för ett år sedan om den statliga myndigheten ISA:s långa och intesiva marknadsföring av Sverige som ett av världens bästa investeringsländer när det gäller bilindustri.

Och argumenten tycks ha bitit, i varje fall på den kinesiska biltillverkaren Geely, som troligen blir det företag som tar över svenska Volvo Personvagnar från Ford.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här