Limmad bil lyft för Atlas Copco

2013-06-11 15:29  
Mer lim i bilarna. Foto: SCA Schucker

Lim till bilindustrin är en snabbt växande sektor. Atlas Copco är en av de större aktörerna på området.

I takt med att allt mer "lätta" material som fiberkompositer och aluminium gör sitt intåg som material i bilarna ökar behovet av andra sammanfogningsmetoder än svetsning. Speciallim har blivit en snabbt växande sektor.

Idag är marknaden för lim till bilindustrin värd mellan 20 och 30 miljarder kronor per år, vilket är 10 procent av den totala marknaden för lim. Men branschtidningen Automotive news citerar analytiker som förutspår att marknaden kommer att öka kraftigt.

Mängden lim i en bil kommer att öka med minst en tredjedel inom fem, tio år, från dagens genomsnitt på 15 kg.

Kemikoncernen Henkel är världens största leverantör av lim till bilindustrin, men även Atlas Copco räknas som en av de stora efter köpet för två år sedan av tyska SCA-Schucker.

Audi gör bedömningen att man inom de närmaste åren kommer att använda 150 meter lim per bil, jämfört med 100 meter i dag. Lim inte bara fogar samman olika material utan kan användas för att göra karossen styvare.

Enligt limtillverkaren PPG är det även möjligt att öka krocksäkerheten med hjälp av limmade karosser i stället för punktsvetsade.

Håkan Abrahamson

Mer om: Lim Automation

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt