Fordon
Lidar läser av snön framför pistmaskinen
Upp till 50 meter framför plogen kan lidar-sensorn bedöma snödjupet. Tekniken gör pistmaskinen högeffektiv.
Uppdaterad
Genom att mäta tiden det tar för den reflekterade ljussignalen att återvända till källan bygger laserpunkter en 3d-bild av omgivningen. Lidar-sensorer kan avslöja topografin under tät vegetation.
Tekniken har bidragit till en rad arkeologiska upptäckter.
Lidar-sensorer har även varit en pusselbit inom utvecklingen av självkörande fordon, men tar nu även plats i konventionella modeller. Ett exempel är Volvos nya el-suv EX90 där tekniken kan upptäcka objekt på 250 meters avstånd.

Lidar har även hittat in i pistmaskiner. Tyska Pistenbully kallar sitt system för Snowsat Lidar. Tidigare har man kunnat läsa av snödjupet med sensorer som sitter under pistmaskinen, men lidarn låter föraren läsa av snön upp till 50 meter framför plogen.
Varje sekund fångar sensorn på taket in 200 000 datapunkter, vilket gör det möjligt för systemet att läsa av ett område på 2 600 kvadratmeter, skriver Pistenbully på sin hemsida.

På en monitor visas tunnare snöskikt i rött och tjockare lager i grönt. Föraren kan även se dolda stenar och stup, vilket gör arbetet säkrare.
Lidar-tekniken innebär att det snabbt går att åstadkomma ett jämnt snölager, vilket ger lägre driftskostnader och utsläpp från pistmaskinen. Till detta blir det enklare att utbilda nya operatörer.