Fordon

Kombon fotgängare och förarlösa fordon testas i svensk simulator

Simulator nummer 4, placerad hos VTI i Göteborg, kommer att användas för att undersöka hur bra datorseenden är på att identifiera fotgängares avsikter. Foto: Hejdlösa Bilder/VTI
VTI testade bland annat automatisk inbromsning och vävning med automatiserade fordon på testbana i Slovenien i december 2017. Foto: Anders Lindström, VTI
Anders Lindström, forskningschef på enheten Förare och fordon, VTI. Foto: VTI

Den avancerade trafiksimulatorn hos VTI ska användas för att testa hur förarlösa bilar fungerar ihop med fotgängare och cyklister.

Publicerad

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, ingår i ett större forskningsprojekt på EU-nivå där automatiserad körning ska analyseras. Projektet kallas Brave och fokuserar både på acceptansen för förarlösa fordon i samhället och på teknikutveckling.

Målet med projektet är att öka säkerheten och förbättra acceptansen. Nya testmetoder och testprotokoll kommer att föreslås. En tänkt mottagare av kunskapen kan exempelvis vara Euro NCAP, berättar Anders Lindström, forskningschef på enheten Förare och fordon på VTI.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här