Kändisarna flockas kring nya lyxåket

2011-07-19 09:50  
Bilen stjärnorna vill ha. Foto: Scanpix

I oktober rullar de första exemplaren av den eleganta plug-in-hybriden Fisker Karma ut från fabriken. Först i kön står kändisar som Leonardo di Caprio, Al Gore och Colin Powell.

Nu har det kommit klart besked från Valmet Automotive i Finland att de första bilarna börjar levereras till kunder i oktober.

- Men den som ännu inte har beställt får vänta på leverans till december, säger den svenska återförsäljaren Callisma i Danderyd till Ny Teknik.

Callisma har hittills tagit emot ett tiotal beställningar från svenska köpare.

- Vi får våra demobilar redan i augusti, men kunderna kan inte räkna med leverans förrän tidigast oktober, säger Mette von Schack, marknadsansvarig på Callisma.   

Callisma, som är återförsäljare för lyxmärkena Aston Martin, Koenigsegg och Bentley har nu också fått upp Fisker Karma på sin hemsida.

- Prislappen landar på 960 000 kronor och med all utrustning cirkaa 1.060 000 kronor, säger Mette von Schack till Ny Teknik.

När den danske bildesignern Henrik Fisker visade upp plug-in-hybriden Fisker Karma på bilsalongen i Detroit 2008 väckte den stor uppståndelse.

Jämfört med andra hybridbilar var den stora fyradörrars sedanen vacker och exotisk ut.

I september 2010 visades den första helt färdigbyggda Karman så som de ska se ut när serietillverkningen startar.

Företaget Fisker Automotive ligger i Kalifornien men tillverkningen sker hos Valmet Automotive i finländska Nystad.

Valmet Automotive säger i ett pressmeddelande att tillverkningen har startat i lugnt takt och att man hoppas vara uppe i full kapacitet till hösten.

Fisker uppges ha drygt 3 000 beställningar på Karma och Valmets mål är att kunna leverera bilar till alla dessa kunder under 2011.

Fisker kallar sitt hybridsystem för Q-Drive. Det består av två 210-hästars elmotorer som driver på bakhjulen och en 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor med direktinsprutning som ger 260 hästkrafter.

Förbränningsmotorn ska framförallt arbeta som generator och ladda litiumjonbatterierna. Systemet kan köras upp till 80 kilometer enbart på batteridrift, men om förbränningsmotorn hjälper till utökas räckvidden till 480 kilometer.

Lars Anders Karlberg

Mer om: Bilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt