Ingen elbil klarar säkerhetskraven

2009-05-26 23:00  

Allt fler svenska kommuner vill bygga upp elbilspooler. Men nu varnar experter för att de små och lätta bilarna kan vara farliga vid en krock. Ännu har ingen elbil testats av Europas ledande krockinstitut.

Minst ett tiotal kommuner är på väg att bygga upp elbilspooler. Arbetet samordnas av elkraftsbolagens branschorganisation Power Circle, som bedömer att det kan finnas 2 000-3 000 elbilar på svenska vägar inom ett par år.

Men flera experter som Ny Teknik har talat med varnar för att den snabba etableringen av elbilar kan leda till att vi får farligare bilar på vägarna.

Kritiken mot bilarna är att de är små och lätta, med obefintliga krockzoner. Dessutom tillverkas de ofta av mindre företag, som inte har råd att lägga ner de summor som behövs för att utveckla krocksäkra karosser och chassin.

- Jag skulle tänka mig för innan jag släppte ut min personal i fordon med den här låga säkerhetsnivån, säger Anders Lie, bilsäkerhetsexpert på Vägverket.

Försäkringsbolaget Folksam gör varje år krocktester av bilar som rullar på de svenska vägarna. Hittills har bolaget inte testat någon elbil.

- Men eftersom de är så små kan man ha farhågor att krocksäkerheten är låg, säger Anders Kullgren, chef för Folksams trafik-säkerhetsforskning.

Inte heller EuroNCAP, som tillhör de främsta testinstituten i världen när det gäller krocktester, har testat någon elbil.

- Men det är något som vi definitivt planerar att göra, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för EuroNCAP.

Eftersom anställda i kommuner tillhör den första vågen elbilsförare, kommer krocksäkerheten att bli en arbetsmiljöfråga.

- Varför ska kommunens anställda vara testpiloter - det borde vara biltillverkarnas jobb, säger Mats-Ola Larsson på trafikkontoret i Göteborg.

Hittills är det bara den nors-ka elbilen Think som klarat EU-ländernas gemensamma säkerhetskrav på bilar.

När den svenska staten köper in eller leasar personbilar måste de ha högsta betyg i Euro NCAPs krocktester. Från 2010 skärps kraven på skydd mot skador på fotgängare.

- I dag finns det ingen ren elbil som klarar de kraven, säger Anders Lie.

Hans råd är att vänta tills elbilarna blivit säkrare. Under tiden tycker han att kommunerna ska satsa på elhybrider, som till exempel Toyota Prius.

- Bilar som inte är krocktestade ska man inte köpa. De ska betraktas som osäkra tills motsatsen är bevisad, säger Anders Lie.

Krocktester

* Europeiska konsortiet Euro-NCAP krocktestar nya bilar.

* Folksam undersöker säkerheten när bilen finns i trafik.

* Båda bedömer vad som händer med dem som åker i bilen vid en krock. EuroNCAP har dessutom ett prov som bedömer fotgängares skydd vid en kollision.

EGs typgodkännande gäller i hela EU

* EG-typgodkännande, eller helbilsgodkännande, innebär att bilen uppfyller EUs alla tekniska och miljömässiga krav.

* Bilmodeller som EG-typgod-känts i ett EU-land kan säljas och registreras i alla medlemsländer. Intyg måste medfölja.

Jonas Hållén

Mer om: Säkerhet Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt