Hyundai: Den första motorn i sitt slag

2019-07-04 14:05  

Teknik som ger högre prestanda, lägre förbrukning och utsläpp. Hyundai har presenterat vad de beskriver som världens första riktiga CVVD-motor.

Verkningsgrad är en otroligt viktig del i förbränningsmotorer och varje ökad procent innebär en stor vinst. Koreanska Hyundai presenterar nu en annan teknik som ska hjälpa till att ge deras motorer bättre effektivitet.

Det hela beskrivs som tredje generationen av Continuously Variable Valve Duration, CVVD, och när tekniken debuterar i en ny 1,6-litersmotor kommer det vara första industriapplikationen i världen. 

Enligt tillverkaren är vinsterna stora. Prestandan ökar med 4 procent, bränsleförbrukningen minskas med 5 procent och utsläppen kapas med 12 procent.

Läs mer: Tesla får bästa säkerhetsresultatet

Nu är det i och för sig inte första gången en motor med den här typen av ventilteknik presenteras, men Hyundai menar att deras applikation är helt ny. I stället för vissa alternativ där ventilstyrningen för stängning styrs av hur de öppnats, så gör deras teknik att öppettiden kan justeras friare. I de fall motorn går på lägre belastning eller varv så kan effektiviteten ökas, då kompressionsmotståndet är lägre.

I andra änden av spektrumet, där det är höga varv och belastning, stängs ventilerna snabbare för att maximera mängden luft i cylindern. Detta resulterar i prestandaökningen.

Om tekniken levererar på löftet är det ett bra steg framåt, men är Hyundai verkligen först? Modern Variabel ventilkontroll introducerade Porsche ju på 90-talet i modellen 968 och på senare tid har Nissan/Renault och Honda gjort den tillgängligt för den breda massan. I dag ligger brittiska Camcon Automotive och svenska Koenigsegg/Freevalve långt framme med teknik som tack vare digitalisering ger enorm kontroll över ventilerna. Men då pratar vi om system som är mer avancerade.

Läs mer: Lista: Alla laddhybrider – dessa klarar din jobbpendling på el

Hyundai-gruppen kommer att introducera CVVD i motorn Smartstream G1.6 T-GDi. Den alfanumeriska koden står för en 1,6-liters bensinmotor med fyra cylindrar. Denna ger 180 hästkrafter och 265 Nm i vridmoment. Första modellen motorn kommer att lanseras i är Sonta som inte säljs här i Sverige. Räkna dock med att motorn letar sig in i flera Kia- och Hyundaimodeller framöver.

Se video om tekniken här.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt