Hela elbilseliten stöder Saab-projektet

2009-12-15 13:42  

Stora delar av den svenska elbils- eliten har ställt upp för Thomas Bergfjord och hans nystartade företag Electroengine.

Att ett så litet och nystartat företag etablerar samarbete med en stor biltillverkare som Saab är ovanligt. Likaså att man så snabbt får stort stöd av myndigheter och intresseorganisationer.

Här är några inom svensk elbilselit som bidragit till Electroengines snabba expansion.

Per Bengtsson, vd för Uppsala Innovation Centre, UIC, som ägs av bland annat Almi och Uppsala universitet. Grundare, delägare i och ordförande för Electroengine.

Christer Wikner,biokemist och projektledare på UIC. Arbetar i dag aktivt i Electroengine med affärsutveckling. Är även grundare, delägare och styrelseledamot.

Håkan Dahlgren,vd för Almi i Uppsala, som beviljat lån på runt tio miljoner kronor.

Harry Frank,före detta forskningschef på ABB, ledamot av Kungliga Vetenskapsakademiens Energiutskott. Stöttade företaget med råd och kontakter i ett tidigt skede.

Christer Asplund,som försöker bygga upp elbilspooler för Power Circle i svenska kommuner. Samarbetar med Thomas Bergfjord.

Bo Normark, vd för elbranschens branschorganisation Power Circle och ledamot av Energimyndighetens Energiutvecklingsnämnd. Aktiv rådgivare till Electroengine med planer på att bli delägare.

Mats Fägerhag, chef för den tekniska utvecklingen på Saab Automobile. Thomas Bergfjord beskriver Mats Fägerhag som "drivande" och "en dörröppnare".

Maud Olofsson,näringsminister. Bidrog med 60 av de drygt 86 miljonerna till projektet.

Lillemor Lindberg, projektkoordinator på Innovatum Teknikpark i Trollhättan som i somras bidrog med fem miljoner för ombyggnaden av tre bilar. Hon samordnar också det projekt som under två år ska resultera i hundra konverterade elbilar.

Tomas Kåberger,generaldirektör för Energimyndigheten. Han och Thomas Bergfjord tog en provtur i elbilen i Almedalen.

Detta ska ZE Saab 9-3 klara

- Toppfart > 150 km/tim

- Acceleration 0-100 < 9 sek

- Acceleration 80 – 120 < 6 sek

- Räckvidd 250 – 300 km beroende på batteribestyckning

- Snabbladdning 70 % kapacitet på högst 30 min möjlig

- Livslängd batterier > 2500 cykler (baserat på en 85 procentig upp- och urladdning)

- Säkerhetssystem som ABS, antislir, antisladd motsvarande spec. på Saab 9-3 (MY -09).

- Avancerade elsäkerhetslösningar ställda mot bl.a. SAE J1766 säkerhets standard som innehåller krav på krocktestning.

- Fordonssäkerhet motsvarande Saab 9-3 (MY -09).

- Uppfylla generella lagkrav för körning på allmän väg.

Se detaljerad beskrivning av projektet här.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt