Här provflyger Kina sitt obemannade transportplan

2018-10-22 09:39  
Foto: SF Express

Transportflygplanet kan bära en last på 1,5 ton, och behöver ingen pilot. Se när Kina testar drönaren Feihong-98, som sägs vara den största i världen.

Det självflygande transportplanet är utvecklat av China Academy of Aerospace Electronics Technology tillsammans med det kinesiska speditionsföretaget SF Express. Deras så kallade drönare har fått namnet Feihong-98. Den utgår dock från kinesiska Yun-5B – som i sin tur bygger på det sovjetiska 50-talsflygplanet Antonov AN-2.

Konstruktionen är robust och flygplanet designades en gång för att kunna starta och landa på hangarfartyg. Drönaren ska klara båda delarna på så lite som 150 meter. Enligt China Academy of Aerospace Electronics Technology genomfördes det första lyckade testet i augusti. Nu har kinesiska CCTV släppt ett klipp som visar provflygningen vid testanläggningen Baotou i norra Kina.

FH-98 har en maxvikt på 5,25 ton och kan bära med sig 1,5 ton last. Enligt kineserna innebär det att lastplanet är världens största drönare. Det kan flyga på 4 500 meters höjd, och har en marschhastighet på 180 km/h. Räckvidden är 1 200 km, och enligt utvecklarna är drönaren lämplig för leveranser till avlägsna byar, bergsområden och öar.

– Flygplanet är enkelt att lyfta och landa med – och att ha i drift. Det är utrustat med avancerad teknik och är pålitligt vid flygning. Och det ger låga kostnader. Det är ett viktigt transportplan som både kan användas militärt och civilt, säger Liu Meixuan, president för China Academy of Aerospace Electronics Technology till Engineering and Technology.

Läs mer: Se när drönaren kolliderar med en flygplansvinge

Tekniken bakom autonomin ska vara inhemsk, och FH-98 sägs nu vara godkänd av den kinesiska flygmyndigheten. SF Express kommer använda drönaren för att förstärka sina leveranser, men förhoppningen är att Feihong-98 kommer bidra till att sätta en standard för obemannade farkoster och flygkontrollsystem i Kina.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt