Här är Super-Jas på riktigt

2008-04-23 11:00  
Gripen Demo, provflygplanet som ska ligga till grund för Gripen Next Generation. Foto: Peter Karlsson

På bara nio månader har Saab byggt om ett vanligt tvåsitsigt svenskt Jas Gripen-plan av den äldre modellen till en toppmodern exportprodukt – Gripen Next Generation. I dag rullade det första demonstrationsexemplaret ut ur Saabs hangar i Linköping.

Inför ett uppbåd av svenska och utländska politiker och militärer, av näringslivshöjdare från de nordiska länderna och av fotografer och journalister presenterade i dag Saab det gråmålade demonstrationsplanet Gripen Demo med den mytologiska Gripen målad på stjärtfenan.

Tio svenska och utländska high-tech-företag har varit djupt involverade i utvecklingen av den nya ”demonstratorn”, den som ska ligga till grund för en helt ny generation Gripen-plan från 2015 – Gripen NG, Next Generation.

Saab har hållit i rodret och bjudit in de bästa på marknaden att delta - General Electric, Volvo Aero, Martin Baker, Thales, Terma, Meggitt, Rockwell Collins, Honeywell och Apph.

Köper från hyllan
Saab markerar att man i det här projektet satsat mycket mer än tidigare på att köpa redan färdiga produkter ”från hyllan” – så kallade cots, commercial off the shelf – vilket kraftigt sänker kostnaderna för både bygge och underhåll.

Det talas i norska och danska kretsar om att Jas 39 Gripen offereras till halva priset mot vad amerikanska Lockheed Martin vill ha för sin nya F-35 Joint Strike Fighter.

En modern stridsmaskin
Medan den första generationens Jas 39 Gripen var konstruerad för ett svenskt invasionsförsvar – att upptäcka fienden till havs och hindra den från att nå svenskt territorium – är Gripen Next Generation utvecklad för en internationell marknad.

Den är starkare, den går fortare, den går längre, den kan ta mer vapen, den har en helt ny radar och ett helt nytt satellitkommunikationssystem.

Den har också fått ett missilvarningssystem för att kunna skydda sig själv mot fientligt luftvärn.

Kvar finns Gripens unika kommunikationsegenskaper – att ett spaningsplan kan varna ett annat Gripen-plan utan att fientligt flyg uppfattar kommunikationen de svenska planen emellan. Det gör att Gripen-piloten kan ta fienden med överraskning.

Norge först i kön
Först i kön för det nya planet står Norge och Danmark, som står i begrepp att köpa 48 nya plan vardera.

Sista datum att lämna in offert på den norska anbudsförfrågan är den 28 april.

Norska staten har satsat 150 miljoner kronor i Gripen Demo för att få vara med och få full insyn i Gripen NG-programmet, samtidigt som Saab lägger stora beställningar på norsk industri, inte minst på Thales Norway, det norska dotterbolaget till det fransk-amerikanska high-tech-företaget Thales.

Thales Norway har med och utvecklat det nya, snabba kommunikationssystemet med bredbandskommunikation över Iridiumsystemet.

Den norska försvarsministern Anne-Grete Ström-Erichsen var på plats i Linköping.

Danmark är med på tåget
Danmark har inte satsat några pengar i demonstratorprojektet men har också full insyn i programmet och dansk industri är också med och levererar.

Det danska försvarsmaterielföretaget Terma, Danmarks motsvarighet till Saab, är med och utvecklar spaningskapseln till nya Gripen.

Läs mer om Gripen Demo i tidningen Gripen News via länken här till höger.

Relaterade dokument

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt