Här är polisens hemliga ventillås

2015-03-02 13:00  
Vanliga hjullås är otympliga att ha med sig. Så polisen använder ventillås för att hindra lagbrytare att fortsätta framföra sitt fordon. Foto: Polisen

Den första bil som klampades av polisen med stöd av nya klamplagen hindrades att fortsätta färden med ett litet men verkningsfullt tyskt ventillås. Och det kostar bara 400 kronor styck om man köper många.

Från den 1 mars är det tillåtet för polisen och tullen att hålla kvar olagliga fordon med hjälp av hjullås av olika slag, det som i vardagslag kallas för klampar.

Men vanliga hjullås är tunga och otympliga och kan bli ett bekymmer om varje polisbil måste ha med sig den skrymmande utrustningen.

Betydligt enklare - och billigare - är ventillåsen som tömmer däcket på luft om föraren trots polisens varning fortsätter färden.

Det finns en uppsjö ventillås att välja mellan på nätet. De marknadsförs mot privatbilister som ett perfekt skydd mot bilstölder. När tjuven kör iväg med en ventillåst bil töms däcket på någon minut.

Svenska polisen vill dock inte säga vilka leverantörer man valt för de klampar som man nu ska testa parallellt i alla sju polisregionerna under 2015 - det nya ventillåset och det traditionella hjullåset.

Men den modell av ventillås som polisen valt att testa under ett års tid kommer, enligt vad Ny Teknik kommit fram till, från tyska Brief & Siegel.

Det är litet och enkelt att använda men lika effektivt som ett stort och tungt hjullås.

På tyska e-handelsplatser gör man reklam för det pneumatiska BS-låset med att det är godkänt av de flesta tyska myndigheter och att det från 2015 används av svenska polisen.

Det lilla ventillåset, BS Ventilwächter, kostar drygt 600 kronor om man köper ett enstaka men bara drygt 400 kronor styck om man köper 20 stycken.

Länk till tyska BS med bilder och beskrivning av hur ”produktsensationen från 2011” fungerar.



Följ Ny Teknik på Facebook!

Lars Anders Karlberg

Mer om: Klampning Polisen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt