Här är Polestars nya prestanda-elbil

2021-07-08 11:45  
Nu har Polestar utvecklat en specialversion av sin elbil Foto: Polestar

Uppgraderade bromsar, bättre köregenskaper – och ännu mer effekt. Nu har Polestar utvecklat en specialversion av sin elbil. – Vi ville spänna bågen och utforska våra möjligheter, säger Thomas Ingenlath.

Polestars första rena elbil, modell 2, är en blandning av goda prestanda med vardagskomfort. Själva beskriver märket bilen som ”gentlemannamässig”. Men för de som vill ha en elbil med mer effekt – då kan det vara värt att spana in vad tillverkaren har på gång.

Under årets upplaga av bilfesten ”Goodwood Festival of Speed” så kommer man nämligen att visa upp en specialbyggd varit.

Grunden är en vanlig Polestar 2 Long Range Dual Motor. Men nu har man skruvat upp effekten till 350 kW /476 hästkrafter samt plockat in en hel del komponenter från hybriden Polestar 1. Vidare har bilen fått bredare spårvidd, lägre markfrigång styvare fjädring samt kolfiberstag för att ytterligare öka vridstyvheten i bilen.

Läs mer: Audi: Då är elbilen lika lönsam som fossilbilen

– Jag utmanade design- och ingenörsteamet till att vara lekfulla med Polestar 2 och ta fram något som visar på bilens potential just till Goodwood. Jag har under några månader njutit av att köra en annan specialbyggd Polestar 2, som fick smeknamnet ”Beast”. Det inspirerade teamet att utveckla den här bilen för Goodwood, säger vd Thomas Ingenlath i ett uttalande.

Specialaren kommer utöver att stå i tillverkarens monter även att visa upp sig på banan. Det senare något som chassichefen Joakim Rydholm personligen får äran att göra.

– Polestar 2 är redan en underbart dynamiskt bil och vi har lagt tusentals timmar på finjustering av köregenskaperna. Det nya chassit vi tagit fram för Goodwood har verkligen tagit bilen till nästa nivå. Jag längtar efter att köra uppför backen, säger Joakim Rydholm.

Felix Björklund

Mer om: Polestar Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt