Fordon

Här är hjärtat i Koenigseggs fyrsitsiga superbil

Tungviktare. Nya Gemera är något så ovanligt som en fyrsitsig lyxbil från Ängelholmstillverkaren Koenigsegg. Foto: Koenigsegg
Koenigsegg Gemera har en prislapp på motsvarande drygt 9,4 miljoner kronor. Foto: Koenigsegg
I Gemera består drivlinan av en trecylindrig bensinmotor tillsammans med två elmotorer. Allt som allt har bilen 1 700 hästkrafter. Foto: Koenigsegg
Koenigsegg utlovar att baksätespassagerarna kommer att sitta lika bekvämt som de i framstolarna. Foto: Koenigsegg

Med bolagets första fyrsitsiga bil har Koenigsegg gjort något extraordinärt. I nya Gemera utgörs drivlinan av en trecylindrig bensinmotor som tillsammans med elmotorerna ger 1 700 hästkrafter.

Publicerad Uppdaterad

0-100 klaras av på 1,9 sekunder, och till topphastigheten på 400 km/h tar det 20 sekunder. Alternativt gör bilen 300 km/h på ren eldrift. Därmed lever Gemera upp till att vara en sann Koenigsegg, och nu kommer den hisnande glädjen att kunna delas av fyra personer. Men köpare som förväntas lägga omkring en miljon dollar, motsvarande över nio miljoner kronor, är vana vid stora motorer. Vad kommer de säga om svenskarnas lösning?

För sin Mega-GT har Koenigsegg gjort mer än att bara slänga in två extra stolar i en konventionell superbil. Drivlinan består av en trecylindrig bensinmotor med dubbelturbo och individuellt styrbara ventiler. En slopad kamaxel gör enheten mer kompakt och lätt, vilket är en fördel för en mittmotor som ska passas in i en fyrsitsig bil.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här