Halverad bränsleförbrukning med vanlig luft

2011-02-02 09:50  

Genom att ta tillvara bromsenergin, och spara den som tryckluft, kan bränsleförbrukningen halveras i en vanlig dieselmotor. Det visar försök vid Lunds tekniska högskola.

Enligt Per Tunestål, forskare i förbränningsmotorer, är det både billigare och enklare att tillverka ”lufthybrider” än andra typer av hybridfordon:

- Tekniken är fullt realistisk, säger han. Och steget till kommersialisering behöver inte vara särskilt lång, säger Per Tunestål.

Metoden att spara energi som tryckluft har testats under ett par år vid högskolan i Lund. En viktig delkomponent i försöken har varit de fritt reglerbara ventiler som uppfunnits av Mats Hedman och utvecklats av företaget Cargine.

Ventilerna tillåter att in- och utlopp till cylindrarna styrs valfritt. Därmed kan funktionen hos en eller fler cylindrar ändras från att förbränna bränsle till att komprimera luft till en trycktank. På så sätt kan energin vid motorbromsning sparas och senare användas som komprimerad förbränningsluft i motorn.

Mätningar visar att hela 48 procent av bromsenergin kan återvinnas, vilket är fullt jämförbart med dagens elhybrider. Men lufthybridmotorn är enklare, mindre och billigare än motsvarande elhybrid, hävdar lundaforskarna.

Förutom luftventilerna och deras styrelektronik behövs en slang och ett femtioliters tryckkärl som klarar runt 20 bar.

- Vid nytillverkning kan kärlet bestå av igensvetsade hålrum i ramen, säger Mats Hedman på Cargine.

Ett cylinderhuvud utrustat med Cargines ventiler kostar ett par, tre tusen kronor mer än en traditionell mekanisk motsvarighet.

Tekniken har testats på en dieselmotor i högskolans källare. Bränsleförbrukningen har mätts då motorn belastats med realistiska körcykler. Största besparingen görs då motorn körs i motsvarande långsam och ryckig fart, till exempel som bussar i stadstrafik.

- Där skulle bränsleförbrukningen kunna minskas med 60 procent, säger Sasa Trajkovic, som nyligen doktorerat på tekniken.

För första gången har beräkningarna gjort på en motor i verklig drift, inte som tidigare i form av datorsimuleringar. Och de körcykler som använts motsvarar bland annat verkliga körmönstret från stadsbussar i New York.

Anders Wallerius

Mer om: Scuderi Cargine

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt