Goodyears hjul fungerar som propeller för flygande bilar

2019-03-07 09:45  

Hjulet inkorporerar rotorblad. Goodyears tanke är att däcken vinklas ut och får den flygande bilen att lyfta i farten – i framtiden.

På bilmässan i Genève visar Goodyear upp Aero, ett koncept som har designats för framtidens flygande bilar. Hjulet har en dubbel funktion där inkorporerade rotorblad agerar propeller. Tillverkaren tänker sig ett fordon där de fyra hjulen vinklas ut och helt enkelt fungerar som en tiltrotor. Enligt Goodyears film skulle detta vara möjligt under färd, där bilen kan lyfta direkt från sin motorvägsfil. Se klippet nedan.

Det hela kan framstå som en framtidsfanatasi från Hollywood, men Goodyear har onekligen plöjt ned en del pengar i sitt koncept.

– I över 120 år har Goodyear med en besatthet jagat innovationer och uppfinningar, i partnerskap med de pionjärer som driver förändring och nya upptäckter inom transportnäringen. Med mobilitetsföretag som tittar mot himmelen för att hitta svaret på de utmaningar som finns kring urbana transporter och trängsel på vägarna har vårt arbete inom avancerad däckarkitektur och material lett oss till att visualisera ett hjul som skulle kunna tjäna både som ett traditionellt däck på vägen, och som ett framdrivningssystem i luften, säger Chris Helsel, teknikchef på Goodyear i ett pressmeddelande.

Friktionslöst med hjälp av magneter

Själva däcket är luftlöst men ska ändå kunna absorbera ojämnheter i vägbanan. Goodyear tänker sig att framdrivningen sker friktionslöst med hjälp av magneter, en teknik som också är nödvändig för att få rotorbladen att snurra snabbt nog för att ge lyftkraft. Till detta kommer ljusbaserade fiberoptiska sensorer som övervakar vägförhållandena, däckslitaget och den strukturella integriteten på själva däcket.

Läs mer: Nu ska däcket konversera med bilen

Aero är även tänkt att innehålla en inbyggd ai-processor som kombinerar information från däckets sensorer med data från fordon till fordon samt fordon och den flygande bilens infrastruktur. Ai-processorn skulle analysera dataströmmarna och rekommendera åtgärder eller anpassa bilen efter kör- eller flygläge.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt