Fulladdad på en halvtimme

2012-04-03 23:00  

Med sin inbyggda batteriladdare kan Renaults nya elbil Zoe snabbtanka varhelst det finns ett växelströmsuttag. Med 43 kW effekt i uttaget tar en laddning inte mer än 30 minuter.

Lilla Zoe är fullproppad med ny elbilsteknik, 60 nya patent enligt Renault.

– Zoe blir spjutspetsen i Renaults elbilsprogram, sade Renaultchefen Carlos Ghosn när han visade upp Zoe på bilmässan i Genève för några veckor sedan.

Ett av patenten gäller den inbyggda snabbladdaren Chameleon som omvandlar växelström i elnätet till likström för bilens batteri. Patentnumret är WO 2010012924A2.

– Den klarar allt från långsamladdning med enfas 10 ampere till snabbladdning med trefas, 32 ampere och 400 volt, säger Josephine Adorelle, produktchef för elbilar på Renault Nordic.

För snabbladdning på en halvtimme krävs dock en effekt på 43 kW i uttaget. Går man ned till 22 kW är man skonsammare mot batteriet men får vänta en timme på att batteriet laddas.

Problemet är dock fortfarande att man måste ha med sig olika sladdar – en för vanlig enfasladdning i offentliga laddstolpar eller hemma och en för snabbare laddning med en så kallad mode 3-kontakt som känner av hur mycket batteriet tål.

Med inbyggd laddare för växelström går Renault sin egen väg och skiljer sig från sin allianspartner Nissan, som satsar på den japanska standarden Chademo för snabbladdning med likström direkt från laddstolpen.

Både helelektriska Nissan Leaf, Mitsubishi I-Miev och dess europeiska syskon Peugeot I-on och Citroën C-Zero, samt Subaru och Toyota är utrustade med uttag för Chademos likströmsladdning.

I Sverige finns det cirka 10 Chademo­laddare med en effekt på 50 kW. Tre stycken finns hos Nissans återförsäljare i Göteborg och Malmö.

Renault menar att det blir väsentligt mycket billigare att bygga ut en infrastruktur för snabbladdning med växelström och strömomvandlaren inbyggd i bilen än att sätta upp Chademo-stationer för likströmsladdning.

Men Chademo har fått fotfäste i Sverige.

Senast är det stationskedjan OKQ8 som beslutat sig för att rulla ut Chademoladdare på sina modernaste stationer.

För Chademoladdade bilar behövs ingen extra sladd, den sitter i laddaren och ser ut som en vanlig bensinslang.

Alla väntar nu på vad de stora tyska biltillverkarna ska välja. De vill definitivt inte ha flera olika uttag i sina elbilar och de kommer sannolikt att förorda en europeisk variant av Combo-plugg, som kan ta både växelström med hög effekt och likström med Chademostandarden.

Men på Viktoriainstitutet i Göteborg varnar elbilsexperna för övertro på snabbladdning. Läs vad Henrik Engdahl tycker.

Så ska (s)laddeländet botas

I dag finns det tre europeiska varianter på lågspänningsladdning:

Mode 1 med standarduttag och standardkontakter (Schuko) för anslutning till växelströmsnätet. Max 250 V och max 16 A.

Mode 2 med kontrollbox på kabeln men fortfarande vanlig kontakt på nätanslutsningssidan. Speciell fordonskontakt; typ 1, 2 eller 3. Max 250 V och 32 A.

Mode 3 finns bara på laddstationerna med permanent koppling till växelströmsnätet. Mode 3-laddare kommunicerar med bilen och kan styra laddningsströmmen.

Eurelectric rekommenderar att från och med 2017 ska Mode 3 och typ 2-kontak gälla på bilsidan. Fram till dess kan olika lösningar finnas.

När det gäller snabbladdning har den japanska standarden för likströmsladdning, Chademo, slagit igenom i Asien och USA och kommer sakta i Europa.

Men i Europa är man mest intresserad av växelströmsladdning, därav Renaults satsning på Chameleon-laddaren som sitter i bilen och som omvandlar växelström till likström i bilen.

I oktober förra året enades Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche och Volkswagen om att arbeta för en kombikontakt för snabbladdning som fungerar både i Europa och USA.

Det tyska elektronikföretaget Mennekes som är störst på laddningslösningar för elbilar har redan tagit fram ett förslag till en "combo-plug" som har kan hantera både växelströmsladdning och likströmsladdning.

Källa: Susanna Hurtig, Vattenfall, Henrik Engdahl, Viktoriainstitutet.

Lars Anders Karlberg

Mer om: Energi Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt