Fordon

Friktion hot mot högeffektmotorer

Små förbränningsmotorer med hög effekt är biltillverkarnas svar på hårdare miljökrav, men friktionsproblem gör att motorerna slits hårt.

Publicerad

Universitetet i Kassel ska med en budget på 8 miljoner kronor per år, och i samarbete med motortillverkare och underleverantörer som Schaeffler, studera friktionen för olika komponenter i en bilmotor.

- Vår vision är att minska de mekaniska friktionsförlusterna i motorn med 30 procent. Det skulle minska bränsleförbrukningen i en personbil med mellan 3 och 5 procent, säger professor Adrian Rienäcker vid universitetet i Kassel. Genom att minska friktionen ökar vi verkningsgraden i motorn, 50 procent går förlorad i friktions- och värmeförluster.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här