Friktion hot mot högeffektmotorer

2011-12-08 13:29  

Små förbränningsmotorer med hög effekt är biltillverkarnas svar på hårdare miljökrav, men friktionsproblem gör att motorerna slits hårt.

Universitetet i Kassel ska med en budget på 8 miljoner kronor per år, och i samarbete med motortillverkare och underleverantörer som Schaeffler, studera friktionen för olika komponenter i en bilmotor.

- Vår vision är att minska de mekaniska friktionsförlusterna i motorn med 30 procent. Det skulle minska bränsleförbrukningen i en personbil med mellan 3 och 5 procent, säger professor Adrian Rienäcker vid universitetet i Kassel. Genom att minska friktionen ökar vi verkningsgraden i motorn, 50 procent går förlorad i friktions- och värmeförluster.

I simuleringsprogram med komplexa algoritmer har forskarna spårat upp känsliga ställen i motorn där metall möter metall. Grafiskt presenteras rörelserna i motor och växellåda. Under belastning visas hur vevaxeln kröks och svänghjulet böjs, hur kolven sträcker ut vevstaken och hur den trycks ihop vid kompressionen, förändringar som har inverkan på den tunna oljehinnan som ska minska friktionen.

Ju högre tryck som används i motorn, desto större hot mot smörjmedlen. Högtryckspumpar i Common-railmotorer arbetar med tryck på 2500 bar. När bränslet sprutas in i cylindern under så högt tryck kan det blandas med smörjoljan, vilket minskar smörjegenskaperna.

Man ska nu studera hur motorkomponenter kan få en annorlunda utformning för att klara de ökade kraven i små högeffektiva motorer.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt