Fordon

Försvunnet plan kan ha flugit länge

Peking (TT-Reuters). Det plan som försvann över Sydkinesiska havet kan ha flugit i fyra timmar till, visar data som sänts från motorerna. Och medan anhöriga väntar på besked växer deras misstankar om att myndigheterna döljer något.

Publicerad

Fem dagar har nu gått sedan olycksplanet spårlöst försvann, med 239 personer ombord, på väg från Kuala Lumpur till Peking. Trots en massiv sökinsats finns inga spår efter planet.

Malaysia och Vietnam skickade i dag ut spaningsplan till Sydkinesiska havet, där kinesiska satelliter i söndags fotograferat tre stora flytande föremål i vattnet. Men sökandet visade sig återigen vara resultatlöst och planen vände åter.

Den sista ordväxlingen som malaysiska flygledare hade med olycksplanet MH370 gav inga signaler om att någonting var fel.

När planet lämnade malaysiskt luftrum, på väg mot Vietnam, sade flygledaren: "Vi måste lämna över dig till Ho Chi Minh City".

Piloten svarade då: "All right, god natt". Därefter upphörde all kontakt med planet.

Data som sänts ut från planets motorer tyder på att MH370 flög i hela fyra timmar efter sista kontakten, säger insatta källor till The Wall Street Journal. Med en marschfart om uppemot 1|000 kilometer i timmen innebär det i så fall att Boeing 777:an kan ha nått långt upp i Indien eller Kina, eller så långt åt sydöst som Australien eller Papua Nya Guinea.

Malaysias transportminister Hishammuddin Hussein avvisar uppgifterna.

– Dessa rapporter är felaktiga, säger han på en presskonferens i Kuala Lumpur.

Frågan är dock hur mycket myndigheter, eller ens flygbolaget, känner till av motorernas eventuella sändningar. London-baserade New Scientist rapporterade häromdagen om "minst två knippen tekniska data" som skickats från MH370, men att dessa går direkt till motortillverkaren Rolls-Royce. Sådan information från alla liknande motorer går löpande till företagets övervakningscentral i Derby, England.

Datan ingår enligt New Scientist i det internationella systemet Acars (Aircraft Communications Addressing and Reporting System). Sådana uppgifter ska enligt FN:s luftfartsorganisation ICAO:s regler hållas hemliga, förutom om haveriutredare frågar efter dem.

Samtidigt rapporteras CTBTO (Comprehensive Nuclear Test Ban Treaty Organisation), en FN-anknuten instans som övervakar atomvapenaktivitet, ha studerat sina avläsningar i jakt på en eventuell flygplansexplosion. Inga tecken på att planet sprängts ska ha hittats.

Från motortillverkaren Rolls-Royce är det enda svaret än så länge: Inga kommentarer.

Den nya teorin gör att terrorutredare i USA fokuserar på möjligheten att planets transpondrar avsiktligt slagits av, innan det flugits till hemlig ort, enligt tidningen.

Dessa uppgifter lär spä på anhörigas upprördhet i bland annat Kina, varifrån de flesta passagerare kom. Där frodas redan uppfattningen att myndigheterna döljer något, exempelvis gisslanförhandlingar som skulle pågå i största hemlighet.

Ryktesspridningen ökar av flera svårtolkade uttalanden på presskonferenser i Malaysia och grannländerna. En pressad militärtalesman mumlade häromdagen något om "tiden är inte mogen att berätta" _ vilket av anhöriga snabbt tolkades som belägg för en mörkläggning.