Fords lätta lastbil lyft för aluminiumindustrin

2014-02-12 15:33  

Sedan Ford lanserade sin nya lastbil F-150 i lättmetall har bilindustrins intresse för aluminium exploderat.

- Det finns inte en biltillverkare i Nordamerikan som vi inte har haft kontakt med, säger Tom Boney vid företaget Novelis avdelning för bilindustri. Novelis är världens största leverantör av aluminiumkomponenter till bilindustrin.

De flesta samtalen hittills gäller eventuella komponenter till lätta lastbilar och stora stadsjeepar. Såväl GM som Chrysler funderar i termer av att använda mer aluminium i sina stora bensinslukande bilmodeller, rapporterar Detroit News.

För dagen är det dock inte aktuellt att gå över. Ford har nämligen försäkrat sig om så stora leveranser att det inte räcker till någon ökning till konkurrenterna. Ford F-150 är USAs mest sålda bil och man planerar för en årsproduktion av en kvarts miljon F-150 när produktionen av den nya lätta versionen kommer igång efter sommaren.

Men Tom Boney menar att det ändå tar två och ett halvt år att ta fram nya konstruktioner och skaffa nya pressverktyg, och på den tiden hinner man bygga ett nytt aluminiumsmältverk.

Även om aluminium redan idag är den näst mest använda metallen i bilar, så användas bara 6 procent av den aluminiumplåt som tillverkas till bilindustrin. Tom Boney tror att andelen har ökat till 25 procent år 2020.

På det viset ser aluminiumindustrin en ljusning när bilindustrin måste lätta bilarna för att klara kommande hårdare avgasregler. Aluminium blir då en viktigare metall även för vardagsbilar, och inte enbart för vissa lyxbilar eller som enstaka komponenter i bilar som huvudsakligen består av pressad stålplåt.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt