Fiat presenterar personlig modulär elbil

2019-03-08 10:25  

Konceptet låter kunden anpassa sin elbil i detalj – från tak till batteripack. ”Det här är en ny affärsmodell för bilaccessoarer”, skriver Fiat.

Centoventi betyder 120 på italienska, och namnet markerar biltillverkarens imponerande jubileum. Fiat avtäckte sitt koncept på bilmässan i Genève. Centoventi är löst baserat på modellen Panda och beskrivs som en modulär elbil. Tanken är att kunden ska kunna anpassa i princip alla aspekter efter sin egen smak.

Bland valmöjligheterna finns exempelvis fyra olika tak – från en tygcab till ett tak med solpaneler som försörjer elektroniken i kupén samt en digital display på den bakre stötfångaren. När bilen står stilla ska föraren kunna skriva meddelanden till andra förare via displayen.

50 mils räckvidd

Andra grundläggande alternativ står mellan fyra folieringar av karossen, fyra stötfångare och fyra hjulsidor. Valmöjligheterna ska även täcka bateripacket. Instegsbatteriet är tänkt att vara snålt tilltaget, och ge en räckvidd på cirka tio mil. Men ett rälssystem ger rum för en rad pack, och den största enheten ska eventuellt kunna leverera upp till 50 mils räckvidd.

Skriva ut egna 3d-delar

Ovanpå detta finns 114 olika accessoarer, levererade av amerikanska Mopar, som ligger under Fiat Chrysler-koncernen. Utrustningen handlar om allt från sittdynor och mugghållare, till ljudanläggningar och något så basalt som ett handskfack.

Centoventi blickar mot framtiden och Fiat föreställer sig då att kunderna kommer ha utrustningen för att själva skriva ut delar till interiören. Alternativt kan 3d-utskriva delar hämtas hos en återförsäljare, om 3d-skrivare inte ingår i hushållens utrustning.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt