Experter varnar för EU:s undantag i säkerhetsreglerna för typgodkännande

2018-02-08 12:37  
Foto: Mercedes Benz (Active Lane Change Assist)

EU har godkänt ett undantag i reglerna för typgodkännande. Beslutet ger Tyskland makt att bestämma över viss autonom teknik. Men nu varnar experter för att undantaget kan släppa igenom säkerhetsbrister.

Det låter kanske inte så allvarligt – att EU har godkänt ett undantag när det kommer till typgodkännande för specifik teknik, och lagt bestämmanderätten i Tysklands händer.

Beslutet innebär att man nu från Berlin får rätten att godkänna ett specifikt fordon med automatiserat filbytessystem i samtliga av EU:s medlemsstater.

Men det är inte ett oproblematiskt beslut, det anser European Transport Safety Council (ETSC). De riktar skarp kritik mot hela processen. Enligt ETSC skedde hela förhandlingen bakom stängda dörrar i EU:s tekniska kommitté för motorfordon.

I protokoll framgår det att det är en specifik, men icke namngiven, tillverkare som vill få sin teknik för filbyten på motorväg godkänd. Protokollet avslöjar att teknologin till viss del bryter mot EU-kraven på minimiavstånd mellan fordon, och att representanter i kommittén har uttryckt oro för detta. Dock röstades förslaget att ge Tyskland rätten att godkänna teknologin igenom.

Enligt ETSC rör det sig troligtvis om en Mercedes-Benz teknologi.

Men varför kritiserar ETSC beslutet? Jo, enligt organisationen finns det flera problem. Till en början är avsaknaden av transparens oroväckande – och hur ska det skötas när allt fler fordonstillverkare vill ha specifik teknologi godkänd?

– Biltillverkare kapprustar kring nya finesser som för med sig okända säkerhetsrisker. Och makten att besluta över deras godkännande hålls av en obskyr teknisk kommitté som inte publicerar detaljerad information om de systemen som de ger undantag – eller vilken säkerhetspåverkan besluten har, säger Antonio Avenso på ETSC.

Undantag som dessa ges enbart till specifika modeller, och inte teknologin som sådan. Det innebär att nationer som Frankrike och Tyskland kommer lobba hårt för att just deras bilindustri ska få specifika undantag. ETSC menar därför att insynen måste bli bättre.

– Det borde vara helt klart vilka tillverkare som vill ha sina system undantagna. Alla detaljer av hur tester genomförts, och som minimum – kommittén måste publicera en detaljerad åsikt om varför de anser att systemet som ges undantag är säkert, Säger Antonio Avenso.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt