EU-pengar bakom elbilen Deliver

2014-11-13 14:35  

Svenska SP var en av deltagarna i det EU-finansierade elbilsprojektet Deliver som tagit fram en transportbil för stadsmiljö.

Finansierad av EUs sjunde ramprogram finns nu den eldrivna transportbilen Deliver som demonstrator. Bland deltagarna i projektet finns svenska SP, som har sett till att hålla nere nivåerna av elektromagnetiska fält under gränsvärdena.

Bilen drivs av två navmotorer i bakhjulen. Batteriet är ett prismatiskt litium-mangandioxid-koboltbatteri med kapaciteten 21,6 kWh. Räckvidden på en laddning är 120 km, maxhastigheten är 100 km/h.

Deliver lastar 700 kg och har en lastvolym på fyra kubikmeter. För att underlätta i och urlastning saknas B-stolpen mellan förardörr och sidodörr på höger sida. Föraren kan enkelt stiga ur bilen på trottoarsidan, vilket ökar säkerheten. Trots att bilen är byggd med lättviktsmaterial ska den uppfylla kraven på krocksäkerhet. Tomvikt inklusive förare är 1500 kg.

Utvecklingsarbetet har letts av Institute for Automotive Engineering vid RWTH i Aachen.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt