Eldriven lotsbåt stadig på vågorna

2014-04-25 14:10  

Den stabila lotsbåten Explorer förses med eldrift som komplement till dieselmotordriften. Swash-teknik gör den stadig på vågorna.

Explorer är byggd som ett Swash-fartyg (Small Waterplane Area Single Hull) med en under fartygets mitt placerad torpedformad drivenhet, och smala utliggare utmed långsidorna.

Det gör lotsbåten mindre känslig för vind och vågor, något som är viktigt när lotsen ska äntra en lejdare till ett stort fartyg. Lotsbåten behöver då gå nära fartyget, men ändå vara en säker plattform när lotsen stiger av eller kommer ombord igen.

Dessutom minskar motståndet i vattnet och båten väger mindre än med ett konventionellt skrov. Det minskar bränsleförbrukningen.

I vissa sammanhang kräver reglementen att båtarna utrustas med två motorer. För att slippa montera en andra drivtorped har Siemens tagit fram ett elhybridsystem, ursprungligen utvecklat för hybridbussar under namnet Elfa.

Vid dieseldrift är toppfarten 17 knop, med enbart eldrift drygt 5 knop.

Explorer har i hybridutförande testats på floden Elbe där stora containerfartyg håller hastigheten 8 knop när lotsen stiger ombord.

Alla komponenter för hybriddrivsystemet har anpassats för sjöförhållanden för att klara säkerhetsklassningen hos klassningssällskapet Germanicher Lloyd.

Swash Explorer

Längd 20,42 m

Bredd 12,16 m

Djupgående 3,10 m

Effekt 900 kW

Räckvidd vid 12 knop 400 nautiska mil

Håkan Abrahamson

Mer om: Hybridfartyg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt