Fordon

”Det är dags att göra oss av med uråldriga tåg”

Rapidloket var på sin tid Sveriges snabbaste lok med en toppfart på 150 km/h. Två provlok tillverkades 1955 och ytterligare åtta togs i drift 1961. Två av dem, Rapid 6 och Rapid 9, fortsatte att gå i trafik fram till 1996. Foto: Rasmus 28
Ra 846, Rapid 1, på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle. Foto: Rasmus 28

LÄSARKOMMENTARER. Sverige har själv egna resurser och teknisk kompetens. Släpp in Kina. Ny Tekniks artikel om att Kina vill bygga ett nytt nät för höghastighetståg i Sverige, skapade en het debatt bland läsarna.

Publicerad

På en konferens i Stockholm lade kinesiska representanter fram ett förslag där kinesiska bolag skulle bygga nätet och att kinesiska tåg trafikera det. Finansieringen skulle baseras på lån från kinesiska banker.

-Majoriteten av det kinesiska järnvägssystemet är uppbyggt av europeiska och japanska konsultbolag, även svenska bolag. Varför skulle kinesisk andrahandskunskap vara bättre än svensk förstahandskunskap? skriver signaturen Bängt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här