Continental kan göra bilens A-stolpar ”genomskinliga”

2018-10-29 06:00  
Foto: Continental

Däcktillverkaren säger sig ha löst ett stort problem i trafiken. En ny lösning projicerar omgivningen på A-stolpens insida – den skymda vinkel som kan gömma gångtrafikanter och cyklister.

Allt strängare säkerhetskrav, bland annat från Euro NCAP och US NCAP, har fått bilarnas A-stolpar att bli allt tjockare.

Problemet är att gångtrafikanter, cyklister eller andra fordon kan dölja sig i den skymda vinkel som uppstår mellan vindrutan och sidorutorna.

Många företag har jobbat på olika lösningar för att göra a-stolparna transparenta – på elektronisk väg såväl som med hjälp av speglar. Nu verkar dock Continental bli först på banan med en produkt som kan implementeras av bilindustrin.

Läs mer: Nytt Toyota-patent gör A-stolpen genomskinlig

Däcktillverkarens system ”Virtual A-Pillar” har en exteriör kamera som täcker omgivningen bakom a-stolpen. Videon visas på en böjlig oled-skärm som sitter på stolpens insida. Till detta läggs ett avancerat system som övervakar förarens huvudrörelser med hjälp av en kamera som sitter placerad ovanför ratten.

Video visas på en skärm på A-stolpen

Videon matchas i realtid efter en jämförelse med förarens förmodade synvinkel. Tekniken innebär att A-stolpen uppfattas som genomskinlig och att föraren inte längre behöver justera sin position för att se om något finns i den döda vinkeln framåt.

– Den här nya tekniken låter föraren se gångtrafikanter och andra fordon som närmar sig från vänster och höger, som annars skulle ha varit skymda av a-stolpen. Med framstegen inom kamera- och skärmteknik ger den här lösningen förare ett kontinuerligt öppet synfält när de svänger vänster eller höger – vilket bidrar till en ökad säkerhet för sårbara trafikanter som cyklister eller gående, säger Karsten Michels, chef för Continentals avdelning Systems & Technology, på företagets hemsida.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt