Citroën erbjuder lilla elbilen för drygt 200 kr i månaden

2020-03-02 13:20  

Deras eldrivna mopedbil skulle aldrig tillverkas, men nu har Citroën gjort en kovändning. Ami One kommer att produceras och dessutom erbjudas till kunderna för mindre än 20 euro i månaden.

När konceptet Ami One visades upp 2019 så var Citroën tydliga med att den eldrivna minibilen inte var avsedd för produktion. Bolagets vd Linda Jackson sa då att storleken på det existerande minsta segmentet och köparnas flykt till B-klassen, samt B-suvar fick Citroën att skynda långsamt avseende en ersättare till minstingen C1.

Med en topphastighet på 45 km/h är Ami One att betrakta som en mopedbil, ett fordon som i många länder kan köras av 16-åringar. I Sverige börjar de bli en allt vanligare syn, och kanske är det en rådande trend som tillverkaren vill ta fasta på? För ett år senare har bolaget helt ändrat inställning. Det framgår i Citroëns pressmeddelande.

Foto: Citroën

Läs mer: Zero Motorcycles nya elhoj har 32 mils räckvidd

Den 30 mars öppnar Citroën för franska förbeställningar. Produktionsversionen av Ami One skiljer sig en del från konceptet. Trots batteriet på 5,5 kWh under golvet väger fordonet bara 485 kg. Med en elmotor som ger blygsamma 6 kW får bilen en räckvidd på upp till sju mil. Med den medhavda laddkabeln ska batteriet kunna laddas fullt genom ett vanligt 220-uttag på tre timmar. ”Citran” kan även använda konventionella laddstationer eller laddboxar.

Precis som en Smart har Ami One plats för två, men Ami One är betydligt kortare och smalare. Den har en längd på 2,41 meter, är 1,39 meter bred och har en höjd på 1,52 meter. Men i likhet med den gamla epa-traktorn sitter de åkande väl skyddade i en uppvärmd kupé. Ett panoramatak är standard dock öppnas sidofönstren genom att fällas uppåt, som på en gammal Citroën 2CV.

John Edgren

Mer om: Citroën

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt