BMW har gjort världens svartaste bil

2019-08-28 12:50  
BMW VBX6. Foto: BMW

BMW VBX6 Vantablack är förmodligen bilens motsvarighet till ett svart hål.

Designteamet bakom nya BMW X6 har internt kallat den ”besten”. Så för att verkligen få fram modellens ”hotfulla” drag har en speciellt framtagen version av X6:an sprejats med en variant av Vantablack, en yta av kolnanorör på aluminium, som absorberar nästan allt ljus.

Brittiska företaget Surrey Nanosystems har tidigare fått mycket uppmärksamhet för Vantablack, som brukar kallas ”svartare än svart”. Eftersom ytan absorberar 99,965 procent av det infallande ljuset kan det få tredimensionella objekt att se tvådimensionella ut, lite som man förväntar sig att våra ögon skulle uppfatta ett svart hål.

Tekniken används bland annat för optisk apparatur och för att kalibrera rymdutrustning, men har på senare år blivit populärt även bland lyxtillverkare.

Kan användas till teleskop

BMW och Surrey Nanosystems var dock tvungna att använda en något mindre svart version av Vantablack, just för att de inte ville att VBX6-modellen skulle se helt platt ut.

Ny Teknik har tidigare beskrivit tekniken så här: ”Tricket är en yta av extremt tätt packade kolnanorör som fått växa fram på en oregelbunden yta av aluminium. Strålarna kan inte tränga in i nanorören utan tvingas in i utrymmet mellan rören där de absorberas. Eftersom bara 0,035 procent av ljuset reflekteras kan våra ögon varken uppfatta volym eller form hos ytan. Allt är bara platt och svart.”

Läs mer: På jorden finns inget som är helt svart

– Tekniken kan bland annat användas för att förbättra känsligheten hos teleskop så att de uppfattar ljuset från extremt svaga stjänor eller för kalibrering av rymd- och flygburna instrument, har Ben Jensen, teknisk chef på Surrey Nanosystems, berättat.

BMW VBX6 kommer att visas för första gången på motormässan i Frankfurt, som drar igång den 12 september.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt