Fordon

Billigare magnetbana ska få fart på Transrapid

Transrapid i fotomontage

30 procent lägre pris på betongfundamenten till magnetsvävtåget Transrapid ska göra transportsystemet intressant igen.

Publicerad

Även om det gemensamägda bolaget Transrapid International har upplösts pågår fortfarande testverksamhet på testbanan i Emsland. Thyssen Krupp och Siemens, som står bakom magnetsvävtågen, ligger numera lågt med marknadsföringen.

Men ett sydtyskt byggföretag har tagit fram en billigare variant av de magnetförsedda betongblock på vilka magnettågen svävar fram. Med företaget Max Bögls metod blir banan 30 procent billigare att bygga än den bana som byggdes i Shanghai för snart tio år sedan, världens enda kommersiella Transrapidbana.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här