Fordon

Billigare magnetbana ska få fart på Transrapid

Transrapid i fotomontage

30 procent lägre pris på betongfundamenten till magnetsvävtåget Transrapid ska göra transportsystemet intressant igen.

Publicerad

Även om det gemensamägda bolaget Transrapid International har upplösts pågår fortfarande testverksamhet på testbanan i Emsland. Thyssen Krupp och Siemens, som står bakom magnetsvävtågen, ligger numera lågt med marknadsföringen.

Men ett sydtyskt byggföretag har tagit fram en billigare variant av de magnetförsedda betongblock på vilka magnettågen svävar fram. Med företaget Max Bögls metod blir banan 30 procent billigare att bygga än den bana som byggdes i Shanghai för snart tio år sedan, världens enda kommersiella Transrapidbana.

Tidningen Wirtschaftswoche har talat med chefen för testanläggningen i Emsland, Rudolf Schwarz, som uppger att flera potentiella köpare har besökt anläggningen i slutet av maj.

De kommer från Brasilien, USA, Storbritannien, Kina och Mellanöstern. Två av kunderna uppges diskutera realistiska projekt, en av dem så nära beslut att man talar om offert.